موزه های ایران مجهز به سند نقشه حفاظت می شوند!

به گزارش وبلاگ نیما، سند نقشه حفاظت موزه ها

موزه ها بهترین مکان برای آشنا شدن با فرهنگ و تاریخ یک کشور یا یک منطقه هستند. در سرتاسر ایران موزه های بسیار زیادی وجود دارد که بازدیدکنندگان را به سفری در دل تاریخ این کهن مرز و بوم می برد. خوشبختانه قرار است تدابیر مثبتی در جهت حفظ و تقویت موزه ها اجرا گردد که باعث اقبال گسترده تر مردم به موزه ها می گردد. در نشستی که با حضور رئیس کمیته ملی موزه های ایران برگزار گردید تصمیم گرفته که موزه های ایران با توجه به دارا بودن اقلیم های متفاوت دارای سند نقشه حفاظت و نگهداری شوند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر بیشتر بدانیم.

موزه های ایران مجهز به سند نقشه حفاظت می شوند!

به گزارش ایرنا، سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) شامگاه چهارشنبه در نشستی با عنوانِ راه رسیدن به موزه های سبز در کشور چگونگی مشخص اولویت های حفاظتی مجموعه های موزه ای برنامه ریزی کلان برای اقدامات که در پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری برگزار گردید بیان کردند:

واقعیت این است که بعضی از موضوعات را موزه داران نمی دانند، به عنوان مثال هوا و گردش آن موضوع بسیار مهمی است که برای سلامت اشیا و بازدیدکنندگان و بخصوص بچه ها در موزه ها نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به تحقیقاتی که در کشور آمریکا در خصوص چگونگی نگاهداشتن موزه ها اجرا شده، گفت: آب وهوای آمریکا از لحاظ اقلیمی به ایران شبیه است و ما می توانیم از نتایج تحقیقات آن ها استفاده کنیم. ما از تنوع و گستردگی اقلیمی بسیار برخوردار هستیم و حتی در تهران نیز با این تنوع مواجهیم به عنوان مثال موزه هایی که در شمال تهران و کوهستان قرار دارند با آنهایی که در جنوب و منطقه شهرری هستند از لحاظ اقلیمی متفاوت هستند و بنابراین برای نگاه داشتن آن باید از اصول متفاوتی استفاده کرد.

آقای طباطبایی در ادامه سخنانش با اشاره به نگاهی که موزه را به عنوان انبار در نظر می گیرد گفت: این نوع نگاه اشتباه است، موزه برخلاف این تصور، نگاه به آینده دارد کسی که آینده برایش اهمیت دارد گذشته هم برایش مهم است. این نوع نگاه موجب تغییر تعریف موزه و در ادامه حفاظت آن شده است. حفاظت از گذشته به معنی خوابیدن و ماندن در گذشته نیست بلکه تفکری برای رسیدن به آینده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت بازسازی آثار میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست گفت: پروژه تجهیز موزه ها به سند نقشه حفاظت از سال 95 شروع شده و به دنبال دستیابی به یک سری از ارزیابی های کیفیت شرایط محیطی نگهداری آثار در موزه هاست.

منیژه هادیان دهکردی گفت: این پژوهش در نظر دارد به تدوین سند نقشه حفاظت و نگهداری مجموعه های موزه ای بپردازد. در سند پیش رو اولویت ها و خط مشی ها مشخص می شوند به عنوان مثال در ارزیابی های اجرا شده آلودگی های محلی مانند ریز اقلیم آلودگی حاصل از ترافیک، میزان آلاینده های داخلی و آلاینده های ناشی از گرد و غبار اندازه گیری می گردد.

وی با اعلام اینکه تا به امروز 9 موزه تهران مورد ارزیابی قرار گرفته اند گفت: قرار است این ارزیابی ها در خصوص موزه های دیگر استان های کشور نیز صورت گیرد. بعد از اتمام مرحله آنالیز ها و تجزیه و تحلیل ها در نهایت این پژوهش در سال 99 تبدیل به چشم انداز می گردد. بر اساس تصویری که از این چشم انداز به دست می آوریم می توانیم اولویت ها را بدست آوریم و این چشم انداز، راهنما و خط مشی حفاظت و نگهداری از هر موزه ای در کشور خواهد بود.

منبع: الی گشت

به "موزه های ایران مجهز به سند نقشه حفاظت می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های ایران مجهز به سند نقشه حفاظت می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید