معرفی بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران

به گزارش وبلاگ نیما، وجود جاذبه های طبیعی در ایران، باعث محبوبیت و سفر گردشگران زیادی شده است اما به علت عدم اطلاع از بهترین جاذبه های گردشگری هر شهر، گردشگران زیادی از دیدن این چشم اندازهای زیبا غافل مانده اند. آب و هوای مختلف، جاذبه های طبیعی و تاریخی، گویش و فرهنگ های متفاوتی در سرتاسر ایران وجود دارد که این تنوع در کمتر جایی از جهان دیده می گردد. در برنامه سفر به جنوب کشور، ما شما را با بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران آشنا و هدایت خواهیم کرد تا بدانید در سفر خود به کدام مناطق بکر ایران سفر کنید.

معرفی بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران

بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران

1. بوستان آهوان کیش

این منطقه از جذاب ترین مناطق کیش است. از گونه های مختلف آهوهای زیبا گرفته تا حیواناتی مانند شیر، روباه، شغال، میمون، گوزن و پرندگان دیگر در این بوستان دیده می گردد. تمامی حیوانات به صورت آزادانه در این پارک زندگی می نمایند.

2. جزیره هندورابی کیش

یکی از جزیره های آرام و زیبای این منطقه است این ساحل با شن ها و سنگ های زیبا، همه را محسور خود می نماید. این جزیره در روستای هندوراب کیش واقع شده است که از قرن 15 میلادی در دست پرتغالی ها بوده و از آن به عنوان پایگاه تجاری و نظامی استفاده می کردند.

3. کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی یکی دیگر از جاذبه های زیبای شهر کیش و بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است که از دلایل به گل نشستن این کشتی زیبا، آلوده و طوفانی بودن هوا بوده است. یونانی ها برای کشیدن این کشتی از زیر دریا، کوشش های بسیاری کردند و چون نتوانستند آن را از دریا بیرون بیاورند، آن را به آتش کشیدند.

4. آبشار سیمیک کرمان

از زیباترین آبشارهای شهر کرمان آبشار سیمیک است. در صورتیکه به صخره نوردی و دیدن مناظر زیبا علاقه مند هستید، می توانید از این آبشار دیدن کنید.

5. یخدان مویدی کرمان

از آثار تاریخی زیبای کرمان می توان یخدان آن را نام برد. در گذشته های دور اهالی این شهر از قنات ها، کانال ها، آب انبارها و یخدان ها استفاده می کردند. آب های مورد احتیاج در قنات ها از این یخ دان های زیبا تامین می شد که همانند یخچال عمل می کرد. در آن موقع برق اختراع نشده بود. این مرکز تاریخی جزو موزه ملی ایران به ثبت رسیده است.

6. هتل کپری قلعه گنج کرمان

قلعه گنج جزو شهر های اطراف کرمان است که به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران شناخته می گردد. به دید بسیاری از مردم در قلعه گنج، مردمانی فقیر زندگی می کردند. با افتتاح هتل کپری در قلعه گنج، مردم از این باور فقیر بودن فاصله گرفتند. تمامی درخت های این هتل از چوب و درخت خرما است که در اختیار مسافران و گردشگران قرار گرفته است. در این مکان می توانید از سرو غذاهای سنتی، آفرود در کویر، شتر سواری، پایکوبی محلی در کویر، خوردن میوه فصل، تماشا کردن منظره شب در کویر لذت ببرید.

7. لارک، جزیره کوههای آتشفشانی هرمزگان

یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران، لارک است. این جزیره یکی از جزایر استان هرمزگان است. در این منطقه فعالیت کشاورزی دیده نمی گردد و فقط با فعالیت اقصادی، صید ماهی و صدف و غواصی است که از این طریق کسب درامد می نمایند. مردم این منطقه آب آشامیدنی مجزایی دارند و آب شرب آن ها به وسیله بندرعباس تامین می گردد. جزیره لارک از کوه های آتشفشانی زیبایی تشکیل شده است. این جزیره با سنگ های رنگی و آتشفشانی خود، به منطقه زیبایی بسیاری بخشیده است. در اطراف ساحل شما می توانید نظاره گر پایکوبی های محلی، سنتی و پایکوبی شمشیر باشید.

8. جزیره هرمز در هرمزگان

جزیره هرمز به عنوان جزیره رنگین کمان هم شناخته شده است. در زمان های قدیم این منطقه از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. مردمان جزیره هرمز از خاک این جزیره در ترشی، مربا، سس و یا طبخ ماه استفاده می نمایند. کوهی که در کنار جزیره وجود دارد به نام گلک معروف است و از خاک آن به عنوان نمک در غذاهای خود استفاده می نمایند. جزیره هرمز، محل بزرگی برای تخم گذاری لاک پشت ها است که از اوایل اسفند تا اواخر اسفند ماه به تخم گذاری ادامه می دهند. غاری که در اطراف جزیره وجود دارد، غار سکوت نامیده شده است. وارد غار که می شوید به بلورهای زیبایی برمی خورید که در اثر بارش نم نم باران تشکیل شده است و صدای قطرات آب را گوش نواز می نماید. از همه مهم تر آنکه، تعیین نیست که این آب به کجا می رود و به همین علت سکوت زیبایی در غار حکم فرما شده است.

9. قلعه لشتان بندر لنگه در هرمزگان

یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران، وجود قلعه ای زیبا و پر رمز و راز در بندر لنگه است که سالیان دور تحت اختیارات پرتغالی ها بوده است. این قلعه بر بلندای کوه شاهینکوه قرار گرفته است. برخی ها می گویند که این قلعه در دوره هخامنشیان ساخته شده است و بیش از 2000 سال قدمت دارد.

10. روستای گردشگری مال آقا در خوزستان

این منطقه یکی از تفرجگاههای باغ ملک است که در زمان ساسانیان ساخته شده است. دخمه سنگی، پل تاریخی بیاره و آسیاب های آبی از دیدنی های زیبای این منطقه است. وجود رودخانه ابوالعباس و رد شدن از وسط این منطقه، طبیعت زیبایی را تشکیل داده است. آب و هوای این روستا برعکس استان هرمزگان بسیار خنک و طبیعتی شگفت انگیز دارد. طی تحقیقات و حفاری های محلی در این روستا به سنگ نوشته های تاریخی با قدمت هزار ساله برخورد شده است که قدمت زیاد این روستا را نشان می دهد. بیشتر خوزستانی ها تعطیلات آخر هفته خود را به علت وجود هوای گرم در خوزستان در مال آقا سپری می نمایند.

11. آبشار شوشتر در خوزستان

آبشار شوشتر در استان خوزستان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است. در دوران ساسانیان در زمان سلطنت شاهپور اول از این آبشار به عنوان محرک نیروی آب آسیاب ها استفاده می شده است.

آبشار شوشتر در جنوب پل بند گرگر و خیابان شریعتی واقع شده است. طبق نوشته های کتاب تذکره شوشتر گفته شده است که ساخت رود گرگر تا سلطنت شاپور فرزند اردشیر ادامه پیدا کرد. به علت آنکه آب از سمت شرق به جنوب کشیده گردد و کشاورزی رونق پیدا کند. در آن موقع از آسیاب ها برای آسیاب کردن آرد استفاده می شده است که به مرور زمان با وقایع طبیعی و یا دخالت انسان ها آسیاب ها تخریب شدند. در سفرنامه مادام ژان دیولاقوآ باستان شناس فرانسوی ذکر شده است که این منطقه بزرگترین منطقه صنعتی در انقلاب صنعتی بوده که به علت وجود سد، تونل ها، کانال های فرعی، آسیاب های آبی موجود این منطقه آباد شده است.

یکی از ویژگی های مهم منطقه شوشتر وجود آبشارهای طبیعی است که در صورت کمبود آبریا، مردم از آب این آبشار ها بهره مند می شوند. این آبشارها در آخر به حوضچه ای ریخته می شوند که تاثیر زیادی در زیبایی را در بر دارد. در قسمت پشت بند که محل آبگیری تونل ها است، چشم اندازی زیبا را تشکیل داده است. پشت بندها محل آبگیری 3 تونل معروف یه کوره و دهانه شهر و بلیتی می باشند. آبشار شوشتر جزو شاهکارهای مهندسی در دنیا است.

12. آبشار تنگ کرد در خوزستان

زیبایی این آبشار به علت ارتفاع بلند آن و وجود تنگه های خطرناک است. به علت وجود رودخانه در این منطقه، منطقه ای سرسبز و زیبا بوجود آمده است. در جهت چشمه های زیبای تنگ کرد به سه آبشار زیبا برخورد می کنید. پوشش گیاهی این منطقه معمولا شاه بلوط و گردو بوده و در آن درختان انگور و انار نیز یافت می گردد.

13. رباط حضرت سلیمان در خوزستان

این منطقه یکی دیگر از روستاهای دیدنی در باغ الملک و یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است. سالانه گردشگران زیادی در بهار و تابستان به این منطقه سفر می نمایند. آب و هوای این روستا مطبوع و دارای منطقه ای سرسبز است. این روستا بافت سنتی خود را حفظ نموده است. شالیزارهای برنج، درختان بادام، کوههای بلند زیبا در این منطقه دیده می گردد.

14. قلعه فین بندر عباس

قلعه فین در بندرعباس جزو بهترین جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می گردد. این شهر با دارا بودن منطقه ای وسیع از نخلستان ها و عاری از وجود ساختمان منطقه ای با آب و هوایی پاک و زیبا شناخته شده است. قلعه فین واقع در شهرستان فین بندرعباس بوده و روی تپه ای مرتفع قرار گرفته است که با توجه به سفال های بدست آمده از این قلعه، قدمت آن را به قرون میانه اسلامی نسبت می دهند. این قلعه در زمان ساخت خود از جنبه نظامی و با اهداف نظامی ساخته شد. در حاشیه و اطراف قلعه اسکلت فلزی، آجر، سیمان و کاشی بعد از دروه اسلامی افزوده شد که زیبایی قلعه را دوجندان نموده است. سفال های انداکی در دامنه های قلعه نشان دهنده بازسازی در دوران ایلخانز و تیموری است که در دوره های بعدی به فضای قلعه افزوده شد.

15. پل سفید اهواز

قطعا شما نیز پل سفید اهواز را به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران می شناسید. پل سفید اهواز از اولین پل های معلق در ایران است. این پل سفید نماد و نشانه زیبایی از این شهر است که 50 سال از ساخته شدن آن می گذرد. این پل در جهت عبور و مرور عابران و وسایل نقلیه به صورت یکطرفه انجام گرفته است. تجهیزات نورپردازی این پل با حمایت بانک ملی از کشور ایتالیا دریافت شد. پل سفید اهواز جزو چهارمین پل های معلق در دنیا است. برخی از پدربزرگان قدیمی اهوازی حکایت جالبی از این پل می گویند. آن ها می گویند که تعدادی از کارگر ها در حال احداث پل بودند که به پایین پرتاب شده و طعمه کوسه ها شدند. بالا رفتن از این پل و دیدن منظره زیبای آن یکی از تفریحات مردم منطقه است.

منبع: مجله انگیزه

به "معرفی بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید