تاخیر حق التدریس استادان تا 4 ترم ، حقوق استادان را از وزارت علوم پیگیری می کنیم

به گزارش وبلاگ نیما، اساتید حق التدریس اغلب بین یک سال و نیم تا دو سال است که هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند. تاخیر چند ترمه در دریافت مبلغ اندک حق التدریس اساتید ، همواره مورد اعتراض مدرسان دانشگاه ها بوده است. در میان کسانی که به خاطر شیوع کرونا شرایط مالی سختی را تجربه می نمایند ، شاید استادان دانشگاه و از جمله اساتید سینما و تئاتر ، گم نام ترین ها باشند.

تاخیر حق التدریس استادان تا 4 ترم ، حقوق استادان را از وزارت علوم پیگیری می کنیم

به گزارش وبلاگ نیما ، دانشگاه ها تا 4 ترم در پرداخت حق التدریس استادان تاخیر داشته اند. انجمن مدرسان سینمای ایران ، واحدی صنفی است که مسئولیت پیگیری حقوق مدرسان عضو انجمن را بر عهده دارد.

حمید دهقانپور، رئیس انجمن مدرسان سینما در تبادل نظر با خبرنگار وبلاگ نیما از پیگیری حقوق معوقه اساتید حق التدریس و ایجاد شرایطی برای رعایت شان استادی در مذاکره با وزارت علوم می گوید.

  • در حال حاضر شرایط پرداخت حق التدریس استادان، مسائل زیادی برای آن ها ایجاد نموده است. انجمن مدرسان خانه سینما چقدر در جریان این مسائل است؟

اعضای انجمن مدرسان سینما ، اعضای هیئت علمی رسمی ، قراردادی و پیمانی و اساتید حق التدریس هستند. اساتید هیئت علمی حقوق مشخص و ثابتی دارند که بر اساس رتبه علمی دریافت می نمایند، اما شرایط اساتید حق التدریس سال هاست به یک معضل تبدیل شده است. میزان حق التدریس به مدرک تحصیلی استاد وابسته است و دانشگاه های دولتی، آزاد و علمی-کاربردی هم هر کدام قوانین خودشان را برای پرداخت حق التدریس دارند. مثلا دانشگاه علمی-کاربردی چون از دانشجوها شهریه می گیرد نهایتا اگر خیلی در پرداخت تاخیر داشته باشند ، دو الی سه ماه یا در نهایت یک ترم است. اما در دانشگاه های دولتی که درآمدشان از برگزاری دوره های شبانه ، دوره های خودگردان و پردیس ها است ، پرداخت حق التدریس اساتید 2 تا 3 ترم طول می کشد.

  • میزان حق التدریس ها هم ظاهرا مبلغ قابل توجهی نیست. این مبلغ با تاخیر هم پرداخت می گردد. شرایط به چه صورت است؟

میزان حق التدریس برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار پایین است و اصلا در شان یک فرد تحصیل نموده نیست. کسی که سال ها زحمت کشیده و درس خوانده حالا برای تدریس ساعتی 12 تا 14 هزار تومان دریافت می نماید. این اصلا در شان و منزلت یک مدرس سینما نیست. با توجه به اینکه اساتید ، در تعداد ساعات تدریس هم محدودیت دارند -مثلا در دانشگاه علمی-کاربردی 16 ساعت- شرایط بدتر هم هست.

  • انجمن برای تغییر این شرایط و پیگیری حقوق اساتید برنامه ای دارد؟

انجمن کاملا خودش را در برابر این شرایط متعهد می داند. تعدادی از اعضای انجمن مدرسان سینما اساتید حق التدریس هستند. ما در شورای مرکزی انجمن تصمیم گرفتیم راهکاری برای حل این معضل بیندیشیم ، با وزارت علوم و روسای دانشگاه ها جلسه برگزار کنیم و خواسته هایی را مطرح کنیم.

  • این خواسته ها شامل پرداخت به موقع حق التدریس هم خواهد بود؟

بله ، سیستم آموزشی درست سیستمی است که در درجه اول، برای استاد و معلم ارزش قائل باشد و مدرس دغدغه مالی نداشته باشد. مسائل مالی بی تردید در روحیات مدرس و نحوه آموزش تاثیر مخرب می گذارد. این تاکید مذهب ما است که باید تا عرق کارگر خشک نشده دستمزدش پرداخت گردد. استاد هم باید بعد از خاتمه ترم و حداکثر بعد از تایید نمره ها ، حق التدریسش را دریافت کند، نه دو سال بعد. پیشنهاد دیگر ما تغییر مبلغ حق التدریس است. این عددی که در حال حاضر مشخص شده واقعا عدد درستی نیست. دوم، افزایش ساعت مجاز تدریس است. استادی که درآمدش وابسته به تدریس است، باید بتواند ساعت های بیشتری درس بدهد تا مسائل مادیش حل گردد. البته راهکار دیگری که انجمن برای بهبود شرایط معیشت اساتید در نظر گرفته حمایت از تحقیقات، پژوهش ها و ترجمه های اساتید است کمکی فرهنگی که تغییری هم در شرایط مالی ایجاد کند. گرچه برای تحقق این امر به مساعدت نهادهای مربوطه احتیاج است.

  • چه زمانی در این زمینه اقدام خواهید کرد؟ چون به هر حال در حال حاضر استادان با شرایط مالی نامساعدی رو به رو هستند.

قبلا درباره اش صحبت نموده ایم و بحث الان نیست. همه دوستان هم موافقند متنی تهیه کنیم خطاب به وزیر علوم و روسالی دانشگاه ها، که البته اصلش وزارت علوم است. نامه ها را تهیه و به صاحبانش می رسانیم، با رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا ، جلساتی در وزارت علوم تشکیل خواهیم داد. به هر حال کرونا که نمی تواند ابدی باشد. باید یک جور کنار آمد و با آن زندگی کرد.

  • چرا زودتر اقدام نکردید؟

هیئت جدید درست قبل از علنی شدن شیوع کرونا انتخاب شد و بلافاصله به تعطیلی ها برخورد کردیم. انجمن مدرسان خانه سینما پیگیر مسائل صنفی هست. به زودی این مسئله را هم پیگیری می کنیم. همه منتظرند. حرف ها را زده ایم. منتظریم همه به تفاهم برسند و منعکس کنیم.

  • فکر می کنید پیگیری های انجمن نتیجه بخش باشد؟

ما این موارد را به عنوان پیشنهاد مطرح می کنیم . به هر حال انجمن هم توان محدودی دارد. ما که قانون گذار نیستیم ، وزارت علوم و دانشگاه ها هم درگیر مسائلی هستند. همواره باید امیدوار بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "تاخیر حق التدریس استادان تا 4 ترم ، حقوق استادان را از وزارت علوم پیگیری می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاخیر حق التدریس استادان تا 4 ترم ، حقوق استادان را از وزارت علوم پیگیری می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید