خبرنگاران پیشگیری از کرونا با چتر خود مراقبتی

به گزارش وبلاگ نیما، کرج - خبرنگاران- شیوع ویروس نوظهور کرونا در چند ماه گذشته یکی از مسائل پیش پای بشر است که در شرایط کنونی مهمترین راه مقابله با این ویروس در فضای اجتماعی از جمله مدارس توجه به مقوله خودمراقبتی است.

خبرنگاران پیشگیری از کرونا با چتر خود مراقبتی

مهمان ناخوانده کرونا چند ماهی است که همنشین زندگی مردم جهان شده که برای مبارزه با آن راهی جز اقدامات پیشگیرانه نیست که دراین میان خودمراقبتی با چاشنی ماسک ، رعایت فاصله فیزیکی و شستشوی مرتب دست ها مهمترین راهکار مقابله با این ویروس خطرناک مورد توصیه اکید پزشکان و دست اندرکاران عرصه بهداشت و درمان در سطح جهان و ایران قرار گرفته است.

در این میان اگر چه کرونا بخشی از واقعیت زندگی بشری شده اما نمی شود تمام فعالیت های انسانی از جمله تعلیم و تربیت یا امور تولیدی و اقتصادی را به طور کلی متوقف کرد، بنا براین ادامه فعالیت های علمی و اجتماعی در سایه کرونا با رعایت موازین بهداشتی گره خورده است.

کرونا سبب شد تا سال تحصیلی 15 روز زودتر از سال های قبل شروع شود، موضوعی که با دغدغه فراوان و نگاه محتاطانه خانواده ها و حتی مسوولان همراه است، براین اساس پیشبرد امر مقدس تعلیم و تربیت با نگاه خودمراقبتی مورد تاکید همه مسوولان امر قرار گرفته است.

با این اوصاف مهمترین لازمه بیرون راندن ویروس خطرناک کرونا از پیش پای بچه ها و نوجوانان ، آموزش خودمراقبتی به آنان در فضای درس و مدرسه است چرا که اگر کوچکترین غفلتی در این امر صورت بگیرد احتمال شیوع کرونا در فضای مدارس دور از انتظار نیست.

گسترش آموزش های خودمراقبتی برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایه ابتدایی به زبان ساده موجب داشتن رفتارآگاهانه آنان درپیشگیری از کرونا با راهکار های آسان و همچنین انتقال پیام های آموزشی به سایر اعضای خانواده و اطرافیان می شود.

ریشه و منشاء بسکمک از بیماری ها، نداشتن سبک زندگی سالم و عدم مراقبت از خود است در حالی که خود مراقبتی کم هزینه ترین و پرسود ترین اقدام برای ارتقاء سلامت است.

بسکمک از سازمان ها از جمله آموزش و پرورش برای خود مراقبتی وظیفه دارند و این وزارتخانه در کنار والدین باید فرهنگ سلامت را میان دانش آموزان گسترش دهند.

کاهش دغدغه ها با خود مراقبتی

پزشک البرزی می گوید: پیشگیری مهمترین را مبارزه با بیماری کروناست که این اقدام مهم درسطح جامعه به خصوص درمدارس نیازبه آموزش و گسترش آن با هدف ارتقاء ضریب سلامتی افراد دارد.

دکتر محمدرضا اسپرورین با اشاره به اینکه به موضوع مهم خودمراقبتی درجامعه باید نگاهی کارشناسانه داشت، اظهارداشت: خود مراقبتی به فعالیت هایی گفته می شود که افراد برای مراقبت از خود یا خانواده برای حفظ سلامت و پیش گیری از ابتلا به بیماری ها انجام می دهند زیرا خود مراقبتی ستون سلامت انسان را تشکیل می دهد.

وی گفت: درخود مراقبتی درسطح فردی باید با بهره گیری از دانش، تونایی و مهارت، نسبت به مراقبت ازخودهنگام بیماری یا پیش از بیماری اقدام کرد،همچنین در خود مراقبتی گروهی، افراد از طریق تشکیل گروه های همسان و مشارکت درخود مراقبتی مانند آموزش در فضای مجازی از مزایای خود مراقبتی بهره مند می شوند.

اسپرورین بیان داشت: برای مراقبت از خود باید بیاموزیم که درشرایط بحران چگونه پیشگیری کنیم که این مهم نیاز به دانش و مهارت دارد.

وی خود مراقبتی را عامل مهم پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دانست و افزود: نیاز است همه ارگان ها و خانواده ها برای اطلاع رسانی جمعی در این زمینه همکاری کنند.

اسپرورین گفت:از آنحا که یکی از راه های انتقال ویروس کرونا از طریق ترشحات دهان و بینی است ، باید به دانش آموزان بیاموزیم که هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی جلوی دهان وبینی خود را بگیرند و به صورت مرتب دستان خود را بشویند.

همچنینضدعفونی مستمر کلاس های درس و دستشویی های مدارس، رعایت بهداشت در زمان زنگ تفریح و دستشویی مهمترین توصیه این پزشک به دانش آموزان است.

نترسیدن از کرونا با خودمراقبتی

کارشناس مسوول سلامت نوجوانان و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرزنیز گفت: بیماری کرونا ترس ندارد چون با خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی می توان آن را کنترل و مهار کرد.

سهیلا هادیان افزود: بهترین راه برای پیشگیری ازاین بیماری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله شستن مرتب دست ها با صابون مایع و دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران و زدن ماسک است که دانش آموزان و فرهنگیان نباید ازآن غفلت کنند.

وی بیان داشت: خود مراقبتی یعنی آگاهی از راههای پیشگیری ازابتلا به بیماری های مختلف، یعنی بدانیم که چه کنیم تا بیمار نشویم و این آموزش ها در محیط هایی مانند مدرسه باید شکل بگیرد و رشد پیدا کند.

وی گفت: باید همه مردم در گروه های سنی مختلف با رعایت بهداشت فردی، در این زمینه آگاه و هشیار باشند، به این دلیل همواره رعایت اصول بهداشتی می تواند سلامت ما را در برابر این ویروس تامین کند.

وی یادآورشد: ویروس کرونا به سرعت از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان یا از برخی حیوانات به انسان منتقل می شود؛ همچنین این نوع ویروس از راه تنفس و پخش آن در هوا هم قابل انتقال است و تجمعات افراد در مکان های بسته، به سرعت شرایط را برای انتقال این ویروس مساعد می کند.

هادیان در ادامه به راهکارهای پیشگیری از سرایت ویروس های تنفسی اشاره کرد و ادامه داد: دست کم بیست ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون، وقت بگذاریم و مرتب دستانمان را بشوییم؛ می توانیم در صورت نبود دسترسی به آب و صابون، از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل که دست کم 60 درصد الکل دارد، استفاده کنیم.

هادیان از خودداری از تماس دست با چشم ها، بینی و دهان، پرهیزاز تماس نزدیک با افراد بیمار، ماندن بیمار در منزل، برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، به سرعت پس از ورود به خانه، دست های خود را بشوییم و ضدعفونی کنیم را به عنوان راههای پیشگیری از این بیماری بیان کرد.

وی گفت: برای پیشگیری ازکرنا باید به رعایت فاصله دست کم یک متر، استفاده از ماسک ومصرف ویتامین C، میوه و سبزی سبب که تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، توجه خاص کرد.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع و مبتلا شدن به این بیماری فقط باید اقدامات پیشگیرانه از جمله شستشوی مرتب دست ها با صابون مایع برای عموم به خصوص برای دانش آموزان درخارج از خانه توصیه می شود.

وی تاکید کرد: رعایت اصول پیشگیری ازسوی همه افراد جامعه لازم است و در کنار آن بایستی از همه ظرفیت ها برای اطلاع رسانی و آموزش به مردم استفاده شود.

خودمراقبتی یک مسوولیت اجتماعی

استاد دانشگاه و روانشناس البرزی هم بر لزوم داشتن زندگی مسوولانه و سازگارانه در شرایط مواجهه با کرونا تاکید کرد و گفت: نیاز است خود مراقبتی و دیگر مراقبتی به عنوان یک مسوولیت فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با موفقیت از بحران کنونی عبور کرد.

دکتریونس جاوید نسب اظهارداشت: در شرایط کنونی نباید تنها به خود فکر کرد بلکه باید در قبال سلامت جامعه نیز احساس مسوولیت کرد و اصول بهداشتی و مراقبت از خود و دیگران را سرلوحه زندگی قرارداد.

وی گفت: این شرایط کرونایی قطعا نیاز به اتخاذ تصمیم هایی است که سبک زندگی جدیدی را بدنبال می آورد و نباید توقع داشت با سیاق زندگی قبلی همخوانی داشته باشد هر چند که بسکمک از شیوه های تعامل همچنان حفظ می شود.

وی رعایت دستورالعمل های بهداشتی را یک اصل مهم دانست ویادآور شد: در سبک مطلوب زندگی جدید، ضرورت دارد که به نیازهای زیستی مانند خواب، تغذیه و فعالیت های بدنی توجه لازم شود و یک مولفه مهم که اغلب بنا به دلایلی نادیده گرفته می شود، داشتن خواب کافی و مناسب است.

این روانشناس با اشاره به اینکه ورزش روزانه می تواند باعث تقویت ایمنی بدن و کاهش اضطراب شود، افزود: سبک تغذیه مناسب نیز به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند، ضمن اینکه رژیم غذایی، میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین، علائم افسردگی و استرس را از بین می برد.

وی شرح داد: کم خوابی و خوابیدن بیش از حد می تواند صدمات جدی به بدن وارد کند و لازم است به گونه ای برنامه ریزی شود که به مقدار کافی استراحت داشت.

دکترجاوید نسب ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا، متناسب با بیماری باید به همدیگر فضا و اجازه داد تا هر فرد به کارهای خود بپردازد، از این رو لازم است که مرزها در درون خانواده مجددا تعریف شود، چراکه فاصله دادن به هم در درون خانواده کمک بزرگی به حفظ بهداشت روانی افراد می کند.

وی بیان کرد: نکته دیگر که می تواند به سلامت روان خانواده کمک کند کنترل داشتن بر اطلاعات و اخبار مربوط به کرونا است، به این معنا که در مواجهه با اخبار مربوط به بیماری به خصوص در فضای مجازی دقت و از مرور لحظه ای و مکرر شبکه های مجازی که استرس زا است، اجتناب کرد.

وی افزود: در ارتباط با بچه ها و نوجوانان نیز اغراق در پرداختن به اخبار و خطرات بیماری کرونا، اضطراب آنها را بالا می برد که می تواند پیامدهای منفی و حتی اختلال هایی را در آینده ایجاد کند که باید در این خصوص با احتیاط برخورد کرد و بیشتر به آموزش خود مراقبتی دربرابر شکست دادن ویروس کرونا پرداخت.

عبور از کرونا با خودمراقبتی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: یکی از موضوعات مهمی که امروز می تواند در پیشگیری از آسیب ها به افراد کمک کند آموزش خود مراقبتی است که بهترین زمان آموزش خود مراقبتی، دوران تحصیل است.

سالار قاسمی با اشاره به اینکه در مدارس، سفیران سلامت دانش آموزی را داریم، گفت: برای این افراد راهنمای خود مراقبتی ویژه تعریف شده و به ازای هر 10 دانش آموز، یک نفر سفیر سلامت دانش آموز می شود.

وی بیان کرد: طرح ضدعفونی و پاکسازی مدارس نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز برای پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا عملیاتی شده است.

وی گفت: آموزش پیشگیری به دانش آموزان، ضدعفونی تمام مدارس، بررسی شرایط بهداشت سرویس های بهداشتی و تامین وسایل مورد نیاز مدارس از جمله اقداماتی است که در دستور کاری - اجرایی ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در آموزش و پرورش البرز قرار گرفته است.

مهمترین اقدامات درمدارس البرز

مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: همزمان با شروع سال تحصیلی جدید سه میلیارد تومان برای مقابله با کرونا به مدارس این استان اختصاص یافت.

قاسمی گفت: این میزان اعتبار برای تامین اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در بین مدارس محروم و کم برخوردار البرز تعلق گرفت.

وی بیان داشت: این اقلام دربین مدارس استان البرز قبل از شروع سال تحصیلی جدید توزیع برحسب نیاز مدرسه توزیع شد.

وی مهم ترین دغدغه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید را حراست از سلامتی دانش آموزان و فرهنگیان بیان کرد و افزود: نظارت بر مدارس برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت مستمرتوسط کارشناسان ادامه دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه برخی ازمدارس البرزمسئله ای درتهیه مواد ضدعفونی کننده ندارند،افزود: تا سرانجام سال نیز مسئله ای برای تداوم این کمک ها به مدارس استان برای حفظ سلامت دانش آموزان و کارکنان نخواهیم داشت.

وی شرح داد: نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی درمدارس البرزهمواره مورد بازدید قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: خانواده ها دردادن آموزش های خود مراقبتی به دانش آموزان دراین شرایط کرونایی همراه آموزش و پرورش شوند تا سلامت دانش آموز درمعرض خطرقرار نگیرد.

استان البرز 500 هزار دانش آموز و 26 هزار فرهنگی دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پیشگیری از کرونا با چتر خود مراقبتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیشگیری از کرونا با چتر خود مراقبتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید