پشت پرده به حاشیه بردن ابولا و پررنگ کردن کرونا ، چرا پوشش خبری درباره دو بیماری مسری در 2020 و 2018 متفاوت بود؟

به گزارش وبلاگ نیما، به گفته سازمان بهداشت جهانی، ابولا که باعث تب هموراژیک می گردد و تقریباً در نیمی از موارد کشنده است، در کمال ناباوری، اما بیشتر در دسترس است.

پشت پرده به حاشیه بردن ابولا و پررنگ کردن کرونا ، چرا پوشش خبری درباره دو بیماری مسری در 2020 و 2018 متفاوت بود؟

به گزارش، کرونا، ویروس جدیدی است که از چین سرچشمه گرفته و از آن موقع تا به امروز در بیش از 20 کشور دیگر رواج یافته است. منابع مختلف دنیای، اولین بار در دسامبر سال 2019 این ویروس را رسانه ای کردند و حالا دانشمندان و رسانه ها برای درک منشأ، جهت و تاثیرهای این ویروس کوشش می نمایند. اما تبعات ویروس کرونا در مقایسه با سایر تهدیدات سلامتی اخیر، مانند شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) که از ماه اوت 2018 شروع شد و تا کنون ادامه یافته، به طور غیرمنتظره ای بسیار سنگین تر بوده است.

داده های LexisNexis نشان می دهد که در طول ژانویه 2020، اولین ماه کامل شیوع 2019-nCoV، بیش از 41 هزار مقاله چاپ شده به زبان انگلیسی از کلمه (coronavirus) نام بردند و تقریباً 19 هزار آن را در عناوین خود قرار دادند. در مقابل، فقط در حدود هزار و 800 مقاله چاپ شده به زبان انگلیسی که در آگوست 2018 منتشر شد، در ماه اول شیوع، (ابولا) نام داشت و فقط در حدود 700 عنوان از این بیماری نام بردند.

آنطور که تایم گزارش داده، استیون میلر، استاد دانشکده روزنامه نگاری و مطالعات رسانه ای راتگرز می گوید: این بسیار شگفت آور است که چقدر سریع در خصوص ویروس کرونا اطلاع رسانی شد و چه بسیار پوشش خبری قوی ای داشت. به نظر میرسد که ویروس کرونا در سال 2018 از لحاظ حسی بیشتر از ابولا تحت پوشش قرار می گیرد.

پل لوینسون، استاد ارتباطات و مطالعات رسانه ای در دانشگاه فوردهام می گوید که این موضوع تا حدودی به این دلیل است که ویروس کرونا کاملاً جدید است؛ بنابراین، (هیچ کس نمی داند داستان چگونه به انتها می رسد) و همه تشنه اطلاعات جدید برای مقابله با این ویروس هستند. در عوض، بیماری ابولا در دو سال پس از شیوع گسترده این ویروس، یعنی از سال 2014 تا 2016، آن چنان که باید و شاید، پوشش رسانه ای خاصی نداشت.

لووینسون ادامه می دهد: تعداد زیادی از افراد ناشناخته درباره چگونگی درمان این بیماری و مهار شیوع آن، ایده هایی را مطرح کردند اما تفاوت این جا است که این ویروس حداقل از قبل وجود داشته است. میلر می گوید: به نظر می رسید که پوشش سال 2018 خیلی سریع اتفاق می افتد، زیرا در ذهن بسیاری از مردم، این انتهای همه چیز بود.

این دو ویروس همچنین دو شیوع بسیار متفاوت ایجاد نموده اند. به گفته سازمان بهداشت دنیای (WHO)، ابولا که باعث تب هموراژیک می گردد و تقریباً در نیمی از موارد کشنده است، در کمال ناباوری اما بیشتر در دسترس است. تا جایی که دو هزار و 246 نفر از تقریباً سه هزار و 500 نفری را که به آن مبتلا شده اند کشته است. داده ها نشان می دهند که در حالی که WHO سال گذشته شیوع بیماری اضطراری بین المللی بهداشت عمومی را خاطرنشان کرد، فراگیری ابولا خیلی فراتر از این حرف ها بوده است. (شیوع اولیه در آفریقای غربی گسترده تر بود: بیش از 11 هزار نفر را کشته و در چندین قاره گسترش یافت.)

در همین حال ، 2019-nCoV، که باعث علائم مشابه آنفولانزا می گردد، تا به امروز حدود 2٪ از 31 هزار و 500 نفری را که تا به امروز آلوده نموده، کشته است و در بیش از 20 کشور دنیا - حداقل از درک پوشش رسانه ای- گسترش یافته است. میلر می گوید: آمریکا هر زمان که مسئله ای بر ایالات متحده تأثیر بگذارد، مطبوعات غربی آن را با شدت تمام رسانه ای می نمایند.

میلر ادامه می دهد: بسیاری از این ها در خصوص روابط ایالات متحده و چین بیشتر از خود ویروس ها است. سفر بین ایالات متحده و چین متداول است و اقتصاد و منافع ژئوپلیتیکی آن ها تا حدود زیادی از ایالات متحده در هم تنیده شده است. جای تعجب ندارد که شیوع ابولا از پوشش کمتری برخوردار بوده است، زیرا آفریقا اغلب به اشتباه برای یک آمریکایی تبدیل به یک نتیجه می گردد.

لوینسون می گوید: تا حدودی، اختلاف در پوشش خبری نیز نشانگر یادگیری از اشتباهات گذشته است. پس از شیوع بیماری ابولا در سال 2014-2016، مطبوعات ایالات متحده به دلیل تهدید احتمالی بیش از حد برای آمریکایی ها، مورد انتقاد قرار گرفتند.

وی می گوید: پوشش حرفه ای تر 2018 می تواند تا حدودی نشان دهنده محتاط بودن باشد. پوشش ویروس کرونا در 2020 احتمالاً بیش از حد نیز هست. لوینسون ادامه می دهد: رسانه با ارائه اطلاعات مورد نظر به مردم، خدمات ارزنده ای انجام می دهد. به ویژه که نگرانی هایی درباره شفافیت و استانداردهای گزارش چین وجود دارد.

خاتمه، لوینسون می گوید: محیط کلی اخبار و اعتماد به رسانه های اجتماعی حتی از سال 2018 تغییر نموده است. او می گوید: به معنای واقعی کلمه هر روز که می گذرد رسانه های اجتماعی به عنوان انتقال دهنده اخبار و اطلاعات در زندگی ما اهمیت بیشتری پیدا می نمایند. برخی اوقات اخبار حتی در رسانه های اجتماعی به طور گسترده ای، انواع جدیدی از داستان ها را پیدا می نمایند- مانند حساب های شخص اول از افرادی که در خط مقدم شیوع ویروسی قرار دارند - و داستان های بیشتری را برای رقابت در فضای خبری آنلاین پخش می نمایند.

میلر می گوید: آنها همچنین به خواسته های خوانندگان پاسخ می دهند. (ظهور رسانه های اجتماعی) احتیاج مردم به اطلاعات فوری را برآورده می نماید.

منبع: خبرآنلاین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پشت پرده به حاشیه بردن ابولا و پررنگ کردن کرونا ، چرا پوشش خبری درباره دو بیماری مسری در 2020 و 2018 متفاوت بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده به حاشیه بردن ابولا و پررنگ کردن کرونا ، چرا پوشش خبری درباره دو بیماری مسری در 2020 و 2018 متفاوت بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید