نوشتن باید در خون یک مولف و پژوهشگر باشد

به گزارش وبلاگ نیما، دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان آن، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. دامپزشکی در واقع در تقاطع علوم پزشکی و کشاورزی است و در روابط میان انسان و حیوان نقش مهمی را ایفا می نماید.

نوشتن باید در خون یک مولف و پژوهشگر باشد

در سال 1369 خورشیدی به دنبال کوشش برای اختصاص روزی به نام دامپزشکی در تقویم رسمی کشور، دکتر حسن تاجبخش 14 مهر را به یاد گوش روز که در ایران باستان روز مبارکی بوده پیشنهاد کرد. در ایران باستان به روز 14 هرماه گوش روز می گفتند که این نام برگرفته از نام فرشته ای به نام گائوش (فرشته نگهدار چهارسرانجام و جانوران سودمند) است.

نگاهی به زندگی علمی چهره ماندگار دامپزشکی

پروفسور حسن تاجبخش؛ چهره ماندگار حوزه دامپزشکی ایران و یکی از پیشکسوتان این حوزه در ایران با کارنامه درخشان علمی و تحقیقاتی است. این استاد پیشکسوت میکروب شناسی و ایمنی شناسی دانشگاه تهران و عضو برجسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در سال 1355 به دعوت دانشگاه بریستول برای مدت یکسال در آزمایشگاه میکروب شناسی دانشکده دامپزشکی انگلستان به تحقیق پرداخت که نتیجه آن دو مقاله پژوهشی و ابتکاری وی در زمینه تهیه واکسن های موثر بر ضد سالمونلا دابلین بود. این تنها گوشه ای از فعالیت های موثر پژوهشی حسن تاجبخش در سطح داخلی و بین المللی است.

استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال 1358، استاد نمونه دانشگاه های ایران در سال 1369 و کسب عنوان چهره ماندگار در سال 1381 و تألیف، ترجمه و تصحیح بیش از 22 عنوان کتاب و انتشار بیش از 200 مقاله به زبان های فارسی، فرانسه و انگلیسی در نشریات معتبر داخلی و خارجی از دیگر افتخاراتی است که وی در 6 دهه فعالیت موثر در عرصه علم کسب نموده است. این چهره ماندگار دامپزشکی ایران، در سال 1398 گنجینه ای از کتاب های نفیس و اسناد منحصر به فرد را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کرد.

تألیف ژنتیک باکتری ها، بیماری شناسی عمومی، بیماری های حیوانات آزمایشگاهی، سیر تحول علم در اسلام و ایران (فارسی و انگلیسی)، تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران در دوران اسلامی و تصحیح کتاب الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه (تصحیح و تحقیق سید اسماعیل جرجانی) و تصحیح قدیمی ترین نسخه دستنویس ذخیره خوارزمشاهی ازجمله آثار به جای مانده از قلم این عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است. سه اثر ارزشمند وی با عنوان های تاریخ بیمارستان های ایران از شروع تا عصر حاضر، تصحیح الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه اثر سیداسماعیل جرجانی و تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران، آثاری مرجع و دایرة المعارف گونه اند.

هر نوشته ای تألیف نیست

پروفسور حسن تاجبخش به مناسبت روز دامپزشکی در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به شرایط کنونی علم دامپزشکی در کشور، اعلام کرد: در سال های اخیر علوم در جهان پیشرفت زیادی داشته اند که دامپزشکی نیز در این زمره است. علم دامپزشکی ایران نیز با توجه به شرایط موجود کشور به اندازه خودش پیشرفت هایی داشته است. البته نه می توانیم بگوییم چنان برجسته شده ایم که کسی در سطح ما نیست، نه می توانیم بگوییم که هیچ پیشرفتی نداشته ایم.

وی ادامه داد: در سال های اخیر، متأسفانه تعداد دانشجویان دامپزشکی در دانشگاه های کشور بسیار زیاد شده که از ظرفیت بازار کار این حوزه بسیار بیشتر است و از طرفی نیز از سطح کیفی این رشته کاسته و دانش این حوزه سطحی شده است. اما با جمیع جهات و درنظر دریافت همه مسائل و شرایط موجود، پیشرفت های خوبی نیز اجرا شده که پیشگیری از بیماری های دامی، یکی از آن هاست.

مولف کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران در دوران اسلامی در ادامه سخنانش با اشاره به شرایط تألیف در این شاخه از علم، گفت: در گذشته و حتی اکنون، بیشتر کتاب های مرجع و مهم رشته دامپزشکی، ترجمه بوده و تألیف به معنای واقعی بسیار نادر است. نوشتن باید در خون یک مولف و پژوهشگر باشد تا بتواند یک کتاب علمی و به معنای واقعی تألیفی فراوری کند. مقالات پژوهشی نیز ابتدا باید در نشریات معتبر داخلی یا خارجی به زبان انگلیسی منتشر شوند و در معرض داوری قرار گیرند و سپس به کتاب تبدیل شوند، ولی انتشار نتایج پژوهش در قالب کتاب فرایندی است که کم اتفاق می افتد. یک مانع دیگر بر سر راه انتشار نتایج تحقیقات در قالب کتاب نیز وجود جریان سرقت علمی و ادبی در کشور است.

این عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد: برای تألیف کتاب باکتری شناسی عمومی که 900 صفحه است و تا به امروز به چاپ دوازدهم رسیده، پنج سال وقت گذاشتم. برای نوشتن کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران نیز 10 سال کار کردم، 100 نسخه کتاب خطی و بیش از 2 هزار مجله و مقاله را مطالعه کردم تا بتوانم کتابی تألیف کنم که به پیشرفت فرهنگ و تمدن ایران یاری کند.

تاجبخش توضیح داد: امروز کتاب های زیادی در شاخه های مختلف علمی به عنوان تألیفی منتشر می شوند، ولی هر نوشته ای تألیف نیست که حوزه دامپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به نوعی اکنون درگیر جو زمان و مکان و امکانات و زیرساخت های محدود کنونی شده ایم و جنگ و تحریم و مسائلی که به تبع آن همه بخش های جامعه را درگیر نموده، بر حوزه علم و پژوهش و فراوری آثار علمی نیز تأثیر گذاشته است.

این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران در سرانجام گفت: با جمیع جهات و درنظر دریافت شرایط موجود، به نظر می رسد وضع کتاب های این شاخه بدتر از سایر رشته ها نیست. در شرایط سخت کنونی، شاید رهروان واقعی عرصه علم اندک باشند، اما همین عده با تمام توان برای سربلندی این مملکت کوشش می نمایند. امید وارم با بهبود شرایط مالی، نشر علمی و دانشگاهی کشور نیز به سطح بهتری در خور پیشینه درخشان علمی ایران برسد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نوشتن باید در خون یک مولف و پژوهشگر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشتن باید در خون یک مولف و پژوهشگر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید