نوبل ادبیات 2017 به کدام نویسنده می رسد؟

به گزارش وبلاگ نیما به نقل از گاردین، یک سال پس از این که آموزشگاه نوبل با انتخاب باب دیلن شوکی به دنیای ادبیات وارد ساخت، گروه داوری آماده هستند تا فردا نام برنده سال 2017 را اعلام نمایند.

نوبل ادبیات 2017 به کدام نویسنده می رسد؟

آموزشگاه که متشکل از 18 سوئدی است که به صورت مخفیانه انتخاب می شوند، انتها اظهار داشت که پنج شنبه همین هفته نام برنده خود در رشته ادبیات را اعلام می نماید. این برنده با رای اعضای آموزشگاه و از میان حدود 350 چهره ادبی جهانی انتخاب می گردد. برنده این جایزه 9 میلیون کرون سوئد برابر 832 هزار پوند دریافت می نماید.

این جایزه از سال 1901 تاکنون به 113 نویسنده اهدا شده که از این میان 14 نفر زن بودند و 28 نفر به انگلیسی می نوشتند و77 تن نویسنده آثار منثور بودند.

سال پیش با انتخاب خواننده- ترانه سرای آمریکایی جنجال زیادی به پا شد و این وقتی شدت گرفت که دیلن هیچ احساساتی بروز نداد و برای این رفتار حتی از سوی یکی از اعضای آموزشگاه بی ادب و متکبر خوانده شد. او در مراسم اهدای جایزه نیز شرکت نکرد و به جای آن چهار ماه بعد به سوئد رفت تا جایزه اش را در مراسمی خصوصی بگیرد. او گفت متن سخنرانی نوبل را برای این نوشته تا بتواند پول جایزه را دریافت کند و آن را دقیقا در آخرین لحظه به آموزشگاه ارایه کرد و بدتر از همه بعدا این ادعا مطرح شد که او بخش های مهمی از متن سخنرانی اش را از وبسایتی با عنوان اسپارک نوتز برداشته که متون تاثیرگذار نویسندگان محتلف را گرد می آورد.

از همین رو سال جاری از چهره های متفاوت و عجیب و غریبی برای دریافت این جایزه یاد می گردد از جورج آرآرمارتین نویسنده رمان های بازی تاج و تخت گرفته تا کنیا وست خواننده جنجالی. برای همین انتظار می رود آموزشگاه سال جاری دست به انتخابی منطقی تر بزند.

سایت لادبروکس که چند سالی است به آنالیز احتمال ها می پردازد سال جاری از شانس یک به چهار برای نگوگی وا تیونگو نویسنده کنیایی و هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی با شانس یک به پنج یاد نموده است.

آخرین نویسنده سیاهپوستی که برنده این جایزه شد تونی موریسون نویسنده آمریکایی بود که سال 1993 این جایزه را دریافت کرد. آخرین برنده از آفریقا نیز ول سوینکا نویسنده نیجریه ای بود که سال 1986 این جایزه را دریافت کرد.

مارگارت آتوود نویسنده کانادایی نیز که به تازگی با ساخت نسخه تلویزیونی از رمان داستان ندیمه وی بیش از همواره مطرح است از شانس یک به 6 برخوردار است. کو یون شاعر کره ای نیز در مکان چهارم قرار گرفته است و احتمال یک به 8 برایش درنظر گرفته شده است.

دیگر نام هایی که مطرح هستند کلودیو مارگیس نویسنده و مترجم ایتالیایی و خاویر ماریس نویسنده اسپانیایی هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نوبل ادبیات 2017 به کدام نویسنده می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبل ادبیات 2017 به کدام نویسنده می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید