محصولات دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت بیمه می شوند

به گزارش وبلاگ نیما به نقل از مرکز مؤسسات و امور دانش بنیان، آئین تبادل و امضای تفاهم نامه همکاری در ایجاد مکانیزم بیمه نامه مسئولیت کالای شرکت های دانش بنیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی یکشنبه 5 اردیبهشت ماه سال 1400 با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی وحدت، رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و مهندس مسعود جعفری اصطهبانانی ، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گشت.

محصولات دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت بیمه می شوند

شرکت های دانش بنیان، صندلی خود را در کشور یافته اند

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این جلسه گفت: خوشبختانه در حال حاضر شرکت های دانش بنیان توانسته اند صندلی خود را در کشور استحکام بخشیده و به عنوان عنصر اثرگذار در کشور مطرح باشند و نقشی مهم و اثربخش در توسعه اقتصادی کشور ایفا نمایند.

وی افزود: در فرایند رشد شرکت های دانش بنیان عوامل مختلفی همچون نهادهای اقتصادی و دستگاه های اجرایی تأثیرگذار بوده اند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همیشه در راستای افزایش حمایت ها و مشوق ها و برطرف موانع موجود اقدام نموده است.

بیمه مسئولیت کالا، راهکاری برای تضمین کیفیت محصولات دانش بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان با اشاره به خلأها و چالش هایی که در این سال ها در زیست بوم فناوری وجود داشته است، ادامه داد: نبود سازوکار بیمه ای مناسب برای تضمین کیفیت محصولات دانش بنیان یکی از چالش های همیشگی شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر بوده است که امیدواریم با توسعه بیمه نامه هایی ازجمله بیمه نامه مسئولیت کالا و امضای تفاهم نامه های این چنینی شاهد توسعه بیمه نامه های مسئولیت کالا و به تبع آن رشد شرکت های دانش بنیان باشیم.

ضرورت تسهیل ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت نفت

دکتر علی وحدت، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه این نشست با تأکید بر ضرورت گسترش سبد محصولات صندوق های پژوهش و فناوری در کشور گفت: صدور بیمه نامه مسئولیت کالا، حمایتی نیست که توسط هر ارگان یا نهادی ارائه گردد لذا صندوق نوآوری و شکوفایی تمام کوشش خود را برای حمایت و یاری به توسعه شرکت های دانش بنیان انجام خواهد داد.

وی حوزه نفت را یکی از مهم ترین بازارهای مصرف محصولات دانش بنیان دانست و افزود: صندوق های پژوهش و فناوری نقش مهمی در ارائه خدماتی که شرکت های دانش بنیان نیازمند آن هستند، ایفا می نمایند و با ایجاد سازوکارهای جدید، زمینه را برای ورود این محصولات به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فراهم خواهند کرد.

صدور بیمه مسئولیت کالا راستا ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت نفت را هموار می نماید

سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در ادامه این نشست با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در تأمین نیازهای فناورانه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت: یکی از نگرانی های فعالان این صنایع، کارآمدی، استاندارد بودن و قابلیت اعتماد به محصولات دانش بنیان است.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در سال های گذشته نتوانسته ایم از ظرفیت های داخل کشور به خوبی استفاده کنیم و اگرچه شرکت های دانش بنیان اثرگذاری بالایی در کشور دارند اما همیشه این نگرانی وجود دارد که از ظرفیت های آن ها به خوبی استفاده نگردد.

وی با اشاره به مسائل شرکت های دانش بنیان برای ورود به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی افزود: شرکت های دانش بنیان نمی توانند مستقیماً به صنعت نفت ورود پیدا نمایند و باید به وسیله شرکت های عظیم وارد این عرصه شوند. از طرفی شرکت های عظیم نفتی همیشه در خصوص کارآمد بودن محصولات دانش بنیان برای حل مسائل صنعت نفت و داشتن استانداردهای لازم با ابهام روبرو هستند. از این رو ایجاد مکانیزم اعطای بیمه مسئولیت به محصولات شرکت های دانش بنیان این حوزه ها، می تواند ورود این محصولات نه تنها به صنایع داخلی بلکه بازارهای بین المللی را تسهیل کند. در حال حاضر بازار عظیمی در عراق برای فعالیت شرکت های دانش بنیان وجود دارد که می توانیم با صدور چنین بیمه نامه هایی راستا ورود این شرکت ها را هموار کنیم.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها برای برندسازی

مسعود جعفری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت نیز با بیان اینکه این تفاهم نامه ظرفیت های صندوق های پژوهش و فناوری را برای یاری به برندسازی محصولات دانش بنیان صنعت نفت مورد توجه قرار می دهد گفت: صندوق های پژوهش و فناوری برای ایجاد راهکارهای اثربخش برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان نقشی اساسی دارند و به عنوان یک نهاد اقتصادی باید بتوانند سرویس های متنوعی همچون بیمه نامه مسئولیت کالا به مشتریان خود ارائه بدهد.

تضمین کیفیت محصولات با وجود بیمه مسئولیت کالا

در ابتدای این نشست، مسئول امور بیمه ای مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان با اشاره به شعار سال، فراوری، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که در راستای تحقق شعار سال جاری می توان انجام داد، صدور بیمه نامه مسئولیت کالا با هدف برندسازی محصولات دانش بنیان است.

محمد دیبایی افزود: خریداران محصولات دانش بنیان باید اطمینان کافی از این محصولات داشته باشند لذا با وجود بیمه نامه مسئولیت کالا این اطمینان به خریدار داده می گردد که کالای خریداری شده از حداقل کیفیت برخوردار است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این زمینه عدم توسعه بیمه نامه مسئولیت در کشور ما است که در سال های گذشته نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ بنابراین مرکز شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری کوشش نموده تا این نوع بیمه نامه را به یک رویه متداول تبدیل کند و امید است که با همکاری وزارت نفت و صندوق نوآوری و شکوفایی بستری برای نهادینه شدن انواع بیمه نامه ها به ویژه بیمه نامه مسئولیت کالا در کشور فراهم گردد تا بتوانیم از اثرات مثبت آن بهره مند شویم.

به گزارش وبلاگ نیما، طبق این تفاهم نامه مقرر شد وزارت نفت به حمایت معنوی و فنی از طراحی و راه اندازی و درنهایت سیاست گذاری موضوع این تفاهم نامه اقدام کند. همچنین وظیفه اطلاع رسانی و ترغیب کارفرمایان، شرکت ها و فعالان صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی برای ورود به موضوع این تفاهم نامه و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده به وزارت نفت واگذار شده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اقدام به حمایت معنوی، اقتصادی و فنی از طراحی و راه اندازی موضوع تفاهم نامه خواهد نمود. به علاوه وظیفه اطلاع رسانی و ترغیب فعالان دانش بنیان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برای ورود به موضوع این تفاهم نامه و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده، به معاونت علمی و فناوری محول شده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی با ایجاد خط اعتباری ویژه و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت نیز با تشکیل دبیرخانه کمیته اجرایی در محل صندوق اقدام به حمایت از اجرای مفاد تفاهم نامه خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "محصولات دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت بیمه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت بیمه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید