قالیبافی درمانی در زندان!

به گزارش وبلاگ نیما، کارآفرین برتر شمیرانات را بیشتر به دلیل راه اندازی کارگاه های قالیبافی برای زندانیان می شناسیم. لیدا حاجیلو با آموزش و برپایی کارگاه های قالیبافی برای مددجویان ندامتگاه های کشور نه تنها آرامش و امید را به دل های آنان بازگردانده بلکه توانسته آنان را به یاری خرج خانواده هایشان تبدیل کند.

قالیبافی درمانی در زندان!

وبلاگ نیما/ راحله عبدالحسینی: علاقه به فرش و فرشبافی برای هم محله ای نیاورانی ما از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شد. پدر و پدربزرگش در تجارت فرش دستی داشتند و در خانه آنها همواره صحبت از دار قالی وطرح های فرش بود. لیدا خانم هم به جهانی هنرمندانه فرش علاقه پیدا کرد و از همان نوجوانی نشست پای دار قالی و گره روی گره را تمرین کرد. مدتی بعد هم برای خودش قالیباف حرفه ای شد. اما اینجا تازه نقطه آغاز کار او بود.

کارآفرینی با امکانات حداقلی

حاجیلو می گوید: 22سال پیش کارم را با بافت یک قالی کوچک آغاز کردم. اما همواره دوست داشتم کارم را توسعه بدهم. قدم نخست راه اندازی یک کارگاه قالیبافی برای خودم بود. با اینکه قالیبافی را از صفر تا صد به دلیل علاقه زیادم یاد گرفته بودم اما مدارک فنی و حرفه ای را کسب کردم. همواره در اندیشه کارآفرینی و توسعه کارگاهم بودم. به همین دلیل در دانشگاه رشته فرش را خواندم و برای مقطع دکترا مدیریت بازرگانی را ادامه دادم. حاجیلو تجربه خودش در صنعت فرش را با دانش آکادمیک پیوند زد تا در کارگاهی که برپا نموده است آموزش ها تمام و کمال باشد: در کارگاهی که در کرج دایر کردم از همه اقشار برای آموزش قالیبافی حضور دارند. افراد در این کارگاه توانمند می شوند و بعد از آن می توانند برای خود کسب و کاری راه بیندازند. حاجیلو بعد از کارگاه کرج توانست ایده خود را گسترش دهد و کارگاه های قالیبافی را در استان های دیگر راه اندازی کند: بیش از هزار نفر در کارگاه های قالیبافی که دایر نموده ام مشغول کارند و چه اتفاقی بهتر از این می تواند باشد. نه تنها در تمام استان های کشور بلکه برای خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست در روستاها هم کارگاه دایر نموده ام.

مهارت آموزی به زندانیان

هدف من این بود که با امکانات موجود کارآفرین باشم. ایده راه اندازی کارگاه های قالیبافی در زندان ها با استقبال خوبی روبرو شد. 4 زندان کرج و یک زندان شهر ری تحت پوشش ماست. البته من فقط می توانم به زندان زنان بروم. اما کارگاه در زندان آقایان هم برگزار می گردد و نماینده شرکت ما به آنجا سر می زند. اینها را حاجیلو می گوید. سال آینده قرار است در زندان های قم، کرمانشاه و زنجان هم این طرح اجرا گردد. او در خصوص روش کار در زندان ها می گوید: کارها باید درشت بافت باشد. جوری که برای مددجو خسته نماینده و کلافه نماینده نباشد. چون بافتن باعث آرامش و تمرکز می گردد. بعضی از کارها به قدری تمیز و ارزشمند بافته شده که برای صادرات مناسب است. 30 درصد اجرت کار زندانیان به حساب خودشان و 70درصد به حساب خانواده هایشان واریز می گردد: مشکل اقتصادی خانواده های زندانیان زیاد است. از این طریق درآمدی هم برای خانواده های آنان ایجاد می گردد. حاجیلو مدتی هم در سرای محله دیباجی قالیبافی آموزش داده است. او یک طبقه از منزلش در محله امامزاده قاسم(ع) را کارگاه نموده است.

منتظر حمایت نباشیم

برای اینکه رویای کارآفرینی مان محقق گردد باید روی ایده خوب متمرکز شویم و همه جوانب کار را بسنجیم. بعد فقط باید به خودمان متکی باشیم. به قول معروف دست روی زانوی خودمان بگذاریم وبلند شویم. منتظر نباشیم تا نهادی ما را حمایت کند. متأسفانه خبری از این حمایت ها در جامعه ما نیست. حاجیلو با بیان این مطالب از برنامه آینده خود می گوید: افرادی که از دام اعتیاد رها شده اند بعد از گذراندن دوران بازپروری، برای بازگشت به جامعه نیازمند شغل و حرفه هستند که متأسفانه به دلیل سوءسابقه نمی توانند شغلی داشته باشند. قصد دارم در کمپ بازپروری برای این افراد آموزش قالیبافی را اجرا کنم تا بعد از معضل اعتیاد دچار معضل بیکاری نباشند. او که قالیبافی را راهی برای رسیدن به آرامش می داند می گوید: من معتقدم فرشبافی ضدآلزایمر است. همان طور که تئاتر درمانی داریم می توانیم قالیبافی درمانی هم داشته باشیم. چون باعث آرامش روح می گردد. حاجیلو بر گفته هایش می افزاید: کارآفرینی سخت ترین شغل جهانست. چون باید با هر صنفی تعامل داشته باشی. نخستین و مهم ترین نکته در این کار داشتن روحیه سازگاری از سویی و شجاعت از سوی دیگر است. این یعنی سخت ترین کار جهان. من معتقدم دیگران نباید با من سازش نمایند. من به عنوان کارآفرین باید با آنها سازش کنم. پشت دار قالی نشستن و گره زدن هم نوعی تمرین صبر و سازگاری است.

منبع: همشهری آنلاین

به "قالیبافی درمانی در زندان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیبافی درمانی در زندان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید