طرز تهیه کوفته برنجی اصفهانی و نوع ساده بدون گوشت

به گزارش وبلاگ نیما، یکی از غذاهای خوشمزه ما ایرانی ها همین کوفته برنجی می باشد. در یک دورهمی، با کوفته برنجی و در کنار آن سبزی به همراه نان سنگک و دوغ محلی و خنک، خاطره خیلی خوبی را می گردد رقم زد. در این مطلب طرز تهیه کوفته برنجی اصفهانی اصیل و روش دیگر پخت آن را به شما ارائه می دهیم. همراه ما باشید.

طرز تهیه کوفته برنجی اصفهانی و نوع ساده بدون گوشت

طرز تهیه کوفته برنجی اصفهانی خوشمزه

مواد لازم کوفته برنجی اصفهانی
گوشت چرخ شده1/2 کیلوگرم
لپه1/2 پیمانه
برنج1 پیمانه
سبزی کوفته1/2 کیلوگرم
تخم مرغ1 عدد
پیاز2 عدد
رب گوجه2 قاشق سوپ خوری
زردچوبه، نمک و فلفلبه میزان لازم
روغنبه میزان لازم

طرز پخت کوفته برنجی اصفهانی

  • برنج و لپه را نیم پز می کنیم.
  • گوشت را با نمک و فلفل و زردچوبه حسابی ورز می دهیم تا کمی چسبندگی پیدا کند.
  • سپس برنج و لپه و سبزی ساطوری شده را به آن اضافه می کنیم و با یک عدد تخم مرغ حسابی ورز می دهیم.
  • پیاز داغ را آماده می کنیم . به اندازه یک نارنگی از مخلوط گوشت بر می داریم و به دلخواه در وسط آن پیاز داغ و زرشک و گردو می گذاریم.
  • رب گوجه فرنگی را در کمی پیاز داغ تفت می دهیم و آهسته به آن 4 لیوان آب اضافه می کنیم و می گذاریم تا جوش بیاید. کمی نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم.
  • وقتی آب در حال جوش بود کوفته ها را در آن می گذاریم. حدود 1 ساعت زمان می برد تا آماده گردد؛ شما می توانید به سلیقه خود، در آب کوفته چند عدد آلو برای لعاب و طعم بهتر اضافه کنید.

نوش جان . . .

طرز تهیه کوفته برنجی بدون گوشت

مواد لازم
برنج نیم دانه1 پیمانه
لپهنصف پیمانه
پیاز متوسطدو عدد
سبزی های معطرنصف پیمانه
آلور بخارا برای سس10 عدد
آلور بخارا برای کوفتهبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
روغنبه مقدار لازم
تخم مرغ1 عدد
زرشک1 قاشق غذاخوری سر پر
  • سبزی های معطر (شنبلیله خشک یک قاشق غذاخوری، شوید خشک نصف قاشق غذاخوری، مرزه نصف قاشق مرباخوری، جعفری یک قاشق غذاخوری)

کوفته برنجی ساده بدون گوشت

دستور کوفته برنجی بدون گوشت

  • یک پیاز رنده ریز کنید تفت بدهید و رب گوجه فرنگی، فلفل و نمک و زردچوبه اضافه کنید حدود دو لیوان آب بریزید و کمی شنبلیله خشک و آلوبخارا اضافه کنید حدود ده دقیقه با دمای خیلی پایین جوش بیاید.
  • برنج و لپه را آبکش کنید با گوشتکوب یا هر وسیله ای که در دسترس دارید کمی له کنید و پیاز رنده ریز کنید سبزیجات معطر و فلفل و نمک زردچوبه و زرشک و تخم مرغ همه را با هم مخلوط کنید 5 دقیقه با دست ورز بدهید تا خوب مواد به خورد هم بروند.
  • حالا مواد کوفته آماده است و به اندازه دلخواه از مواد بردارید داخل مواد یک آلو بخارا بگذارید می توانید از پیاز خلالی سرخ شده و زرشک برای مواد میانی کوفته بهره ببرید کوفته را با دو دست خوب ورز بدهید و فرم بدهید داخل سس داغ در حال پخت اضافه کنید.
  • دو دقیقه اول کوفته ها را با دمای بالا بپزید و شعله کم کنید در ظرف را بگذارید تا نیم ساعت خوب جا بیفتد اگر آب بخار شده بود می توانید از آب جوش برای بیشتر شدن سس بهره ببرید. آب سرد باعث می گردد کوفته ها از هم بپاشد.

نکته: کوفته برنجی با سبزی خشک هم قابل تهیه است. در واقع سبزی کوفته برنجی اصفهانی شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، مرزه و ترخون است که اگر خشک آن را در اختیار دارید، از هر کدام می توانید 1 قاشق مرباخوری به کوفته اضافه کنید.

سخن آخر

بعد از جا افتادن کوفته برنجی می توانید آن را در یک ظرف مناسب بکشید و روی آن را با گردو و زرشک تزئین کنید. با نان، ماست و انواع ترشی بادمجان، ترشی گل کلم و … می توانید میل بفرمایید. همچنین کوفته برنجی می تواند به عنوان خورشت در کنار پلو نیز استفاده گردد. امیدواریم این غذای سنتی و بسیار خوشمزه و مقوی را در خانه تهیه کنید و نتیجه را با ما در پایین همین صفحه در میان بگذارید.

یکی دیگر از غذاهای سنتی و بسیار لذیذ، دلمه است که پیشنهاد می کنیم مطلب طرز تهیه دلمه برگ انگور براق و خوشمزه با تمام ترفندها وبلاگ نیما را به هیچ عنوان از دست ندهید!

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه کوفته برنجی اصفهانی و نوع ساده بدون گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کوفته برنجی اصفهانی و نوع ساده بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید