خبرنگاران حجم رسوب گذاری در تالاب انزلی به 500 هزار متر مکعب رسید

به گزارش وبلاگ نیما، رشت-خبرنگاران-نماینده مردم انزلی با اشاره به اینکه میزان رسوب گذاری در تالاب انزلی به 500 هزار متر مکعب می رسد گفت: برای حل بخشی از مسائل لایروبی و بازگشایی دهلیزهای خروجی آب این تالاب انجام می شود.

خبرنگاران حجم رسوب گذاری در تالاب انزلی به 500 هزار متر مکعب رسید

به گزارش وبلاگ نیما ، احمد جهانمالی روز جمعه در جمع وبلاگ نیما با بیان اینکه یکی از مهمترین این دهلیزها کانال انزلی است، گفت : تالاب انزلی به دلیل عقب نشینی دریا و کاهش سطح ارتفاع آب تالاب همچنین رسوب گذاری از سنوات گذشته با کاهش شدید تراز آب روبرو است.

وی اظهار داشت: درصورت لایروبی مستمر این دهلیزها (به طور متوسط باید سالانه بیش از دو میلیون متر مکعب لایروبی کنیم) و براساس محاسبات اجرا شده از آورده 11 رودخانه تغذیه کننده آب شیرین بالادست تالاب انزلی حدود 500 هزار مترمکعب حجم رسوب گذاری در تالاب انزلی داریم لذا به جهت انباشتگی زیاد رسوبات باید چندین برابر رسوب گذاری، فعالیت لایروبی انجام شود تا به نتیجه قابل قبول برسیم.

وی شرح داد : تالاب انزلی فارغ از مسائل زیست محیطی در بحث گردشگری و آبزی پروری فرصتی حائز اهمیت است . این تالاب در حوزه آبزی پروری و صید و صیادی یکی از منابع مهم است به همین منظور باید شرایط بهتر و کیفیت آب بالاتری داشته باشد .

وی خاطر نشان ساخت:به همین منظور در زیر پل غازیان باید حجم قابل توجهی لایروبی انجام شود ، علاوه بر اینکه شنبه بازار روگا که با یک تهدید محیط زیستی روبرو بوده و حوزه سلامت جامعه را دچار خطر کرده است لایروبی آن به علت ناهماهنگی بین دستگاهها متوقف شده و بدنبال آن هستیم که لایروبی آن مجددا انجام شود.

جهان مالی با اشاره به ساخت دستگاه جمع آوری سنبل آبی اضافه نمود : ساخت این دستگاه اقدام خوبی است و باید مورد استفاده قرار گیرد البته آنچه مهم است باید راندمان کاری را به مردم گزارش بدهیم که چقدر توانستیم با این گونه مهاجم مبارزه کنیم.

به گزارش وبلاگ نیما، تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید.

علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.

فاضلاب های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.

این معضلات تالاب انزلی را سال 1993 در فهرست تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار داد. گیلان دارای بیش از 30 هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر 24 هزار هکتار آن 80 درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. این پهنه ها زیستگاه بیش از 300 گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه، بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می کنند. تالاب های استان، زیستگاه بیش از 60 گونه ماهی را فراهم ساخته اند.

همچنین این تالاب ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب با مسائل عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو خواهند شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حجم رسوب گذاری در تالاب انزلی به 500 هزار متر مکعب رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حجم رسوب گذاری در تالاب انزلی به 500 هزار متر مکعب رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید