تمجید هالیوود ریپورتر از مستند در جستجوی فریده

به گزارش وبلاگ نیما، در حالی که فیلم مستند در جستجوی فریده از سوی ایران برای شرکت در رقابت فیلم بین المللی اسکار سال جاری معرفی شده است، منتقد هالیوود ریپورتر در نقدی از این فیلم تمجید کرد.

تمجید هالیوود ریپورتر از مستند در جستجوی فریده

به گزارش وبلاگ نیما، مهر به نقل از هالیوود ریپورتر نوشت: دبورا یانگ منتقد هالیوودر ریپورتر نوشته است: زنی که توسط یک زوج هلندی به فرزندخواندگی پذیرفته می شود به ایران بازمی شود تا والدین بیولوژیکی اش را پیدا کند. این داستان فیلم مستندی ساخته کوروش عطایی و آزاده موسوی است که به عنوان نماینده ایران در اسکار 2020 معرفی شده است.

وی در ادامه می نویسد: در این فیلم که مستندی درباره یک زن 38 ساله هلندی به نام الین فریده کونینگ است که تصمیم می گیرد تا از محل تولدش در شهری در شمال شرقی ایران دیدار کند و والدینش را بیابد، شاهد خنده زیاد و گریه زیادی هستیم.

این فیلم که با نگاهی ملایم و حساس ساخته شده بیننده را به جایی می برد که در فیلم های معاصر ایرانی به ندرت مود توجه واقع شده و آن عمق قلب خانواده های سنتی و ارزش های آن است. با وجود سفت و سخت بودن ارزش های مذهبی آنها، این مردم وقتی یکی از خودشان را می بینند کاملا آغوششان را روی او باز می نمایند و پذیرای او هستند.

تهیه نمایندگان و کارگردان های این فیلم پیشتر با هم برای تهیه مستند از ایران، جدایی 2013 همکاری نموده بودند که درباره واکنش های داخلی به فیلم اصغر فرهادی به عنوان برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی زبان سال 2012 بود.

در جستجوی فریده هرچند داستانی است که به نظر می رسد نکات کلیدی محدودی دارد، تاکنون چندین جایزه برده و در جوایز فیلم لس انجلس با تقدیر روبه رو شده است.

شاید برجسته ترین جنبه تقابل واضح فیلم بین عقلانیت آرام خانواده هلندی که فریده را وقتی او حدود 2 سال داشت از یتیم خانه ای در تهران به فرزندی گرفتند در برابر احساسات مهارنشدنی ایرانی هایی که او دیدار می نماید، باشد. بله؛ کلیشه های ملی همانی است که انتظار دارید باشد، اما هیچ کشوری به این دلیل با سوءبرداشت ها روبه رو نمی شود.

الین-فریده در آپارتمانش در آمستردام، یک زن تنهای فعال است که دوست های زیادی دارد و حفره بزرگ زندگی او این است که نمی داند چه کسی او را به جهان آورده است و چرا آنها خواستند فرزند 6 ماهه شان را در حرم امام رضا (ع) در مشهد رها نمایند. این زخم داخلی از نظر او عاملی است که موجب می شود تا او ازدواج نکند و صاحب فرزندی نشود. با توجه به انتشار این داستان در بعضی از رسانه های اجتماعی، او با سه خانواده که خیلی وقت است دخترشان را ندیده اند دیدار می نماید.

این در حالی است که احتیاج فریده برای بازگشت به خانه اش در ایران کاملا از طرف والدینش با حمایت روبه رو می شود و او را همراه برادر بزرگ ترش به فرودگاه می برند و برایش آرزوی موفقیت می نمایند.

نقش دو فیلمساز هرگز نشان داده نمی شود و آنها در همه فیلم نادیده باقی می ماند گرچه حضور آنها با شخصیت محمد حدادی مطمئنا باید تاثیر زیادی در چگونگی شکل گیری این مستند داشته باشد.

در تهران فریده با نگار رحیمی دیدار می نماید که در رسانه های اجتماعی فعال است و می پذیرد تا او را برای ترجمه همراهی کند. هر دو زنان جوان خونگرمی هستند و از وقتی با قطار به سمت مشهد می فرایند فریده با استقبال شادی روبه رو می شود. در ایستگاه هیاتی منتظر خوشامدگویی به او هستند که اولین شان علی اکبر مردی دوست داشتنی است که باور دارد پدر فریده است و با همسر و فرزندان و دامادانشان به استقبال او آمده اند. همه آنها زن هلندی را در آغوش می گیرند. بعد خانواده دوم و سوم از راه می رسند. همه معتقدند که او فرزندشان است و پس از سال ها پیدایش نموده اند و هر یک دیدگاه های خود را درباره این که این ماجرا چطور رخ داد، دارند. فریده به وضوح با عناصر طبیعی احاطه شده و همین شاید نتیجه مثبت سفر باشد.

عطایی و موسوی تاثیرات پیچیده را دوست ندارند. تدوین فیلم کاملا خطی و سرراست است؛ اما در نیمه راه، فیلم با تعلیق روبه رو می شود و این وقتی است که همه به پزشک مراجعه می نمایند تا آزمایش دی ان ای از آنها گرفته شود. این که کدامیک از آنها پیروز این ماجرا می شود، چیزی است که در انتها

منبع: همشهری آنلاین

به "تمجید هالیوود ریپورتر از مستند در جستجوی فریده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمجید هالیوود ریپورتر از مستند در جستجوی فریده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید