10 راه ساده و موثر برای کنترل خشم بچه ها

به گزارش وبلاگ نیما، آیا کودک شما در هنگام خشم توانایی کنترل رفتار خود را ندارد؟ کنترل رفتار خشونت آمیز و حفظ آرامش در هنگام عصبانیت از جمله مهارت هایی است که باید آن را فرا گرفته و به بچه ها خود نیز آموزش دهیم. در این مقاله، چند راه کار ساده و کاربردی به منظور کنترل خشم بچه ها و آرام کردن آن ها در هنگام عصبانیت را آنالیز می کنیم.

10 راه ساده و موثر برای کنترل خشم بچه ها

روش های کنترل خشم بچه ها

همان طور که می دانید بیشتر مردم از جمله بچه ها، زمانی که تحت فشار هستند احساس خشم می نمایند. در چنین شرایطی، بزرگسالان تمایل بیشتری به کنترل رفتار خود دارند اما در مقابل بچه ها ممکن است انرژی خود را در هنگام خشم با رفتارهای خشونت آمیزی مانند لگد زدن، گاز دریافت یا ضربه زدن مهار نمایند.

چنانچه کودک شما نیز در هنگام عصبانیت رفتارهای خشونت آمیزی همچون رفتارهای فوق الذکر دارد، باید به او یاری کنید تا توانایی کنترل خشم، آرامش و تسلط بر خود را داشته و بتواند احساس خود را به روشی مناسب توصیف کند. در ادامه، بعضی روش هایی را تشریح می کنیم که در کنترل خشم بچه ها مؤثر هستند.

1. محدودیت هایی را برای رفتار کودک خود مشخص کنید

در واقع، کودک باید بداند که چه رفتاری نادرست بوده و مجاز به داشتن چه رفتارهایی است. به همین دلیل، بعضی محدودیت های را برای رفتار او مشخص کنید و این موضوع را به تمام کسانی که به نوعی با کودک شما در ارتباط هستند و از وی مراقبت می نمایند، در میان بگذارید. به آنها بگویید که در صورت مشاهده رفتاری نادرست از جانب کودک شما چه پاسخی بدهند. به عبارتی، کودکی که رفتار نادرستی دارد، لگد میزند، گاز می گیرد و … باید بلافاصله تنبیه گردد تا بدین ترتیب بفهمد که رفتاری اشتباه داشته است.

2. به کودک خود یاری کنید تا راه های جدیدی برای مقابله با خشم پیدا کند

از جمله دیگر راه های کنترل خشم این است که کودک خود را تشویق کنید تا در هنگام خشم از کلمات استفاده نموده و احساسات خود را بیان کند. در واقع، به جای تخلیه خشم با حرکات فیزیکی، بحث و دعوا می تواند با به کارگیری کلمات خشم خود را مهار کند.

به همین دلیل، هنگام عصبانیت فرزندتان می توانید آرامش خود را حفظ نموده و از او بپرسید که چه چیزی باعث عصبانیتش شده است. در واقع، صحبت کردن در چنین شرایطی می تواند مهارت های بیان احساسات را به کودک آموزش داده و بدین طریق خشم او را مهار کند. با این حال، چنانچه فرزندتان تمایلی به صحبت با شما در خصوص موضوع مربوطه نداشت، می توانید او را تشویق کنید تا با سگ، عروسک یا دوست خیالی اش صحبت کند.

3. کنترل رفتار را به فرزند خود القا کنید

همان طور که می دانید، بچه ها توانایی ذاتی برای کنترل رفتار خود ندارند. بنابراین آن ها باید آموزش داده گردد تا در هنگام خشم رفتارهای خشونت آمیزی مانند ضربه زدن یا گاز دریافت نداشته باشند. به بیان دیگر، بچه ها احتیاج به هدایت والدین دارند تا بتوانند در هنگام خشم احساسات خود را کنترل نموده و پیش از هر نوع تصمیمی به خوبی فکر نمایند.

4. از تشویق بچه ها به خشونت خودداری کنید

در بعضی از خانواده ها بچه ها به ویژه پسران به داشتن رفتاری سخت و خشونت آمیز تشویق می شوند. به عبارتی، خشن بودن را به نوعی ویژگی مثبت برای فرزند خود تلقی می نمایند. بنابراین تشویق بچه ها به داشتن رفتار خشونت آمیز موجب می گردد تا فرزندان به منظور تأیید والدین رفتاری خشن داشته و به تدریج به چنین رفتارهایی عادت نمایند.

یکی دیگر از مواردی که بچه ها به داشتن رفتاری خشونت آمیز تشویق می شوند، تسلیم شدن والدین در برابر خشم کودک است. برای مثال، هنگامی که در مقابل خشم و اعتراض کودک برای خرید وسیله ای کوتاه می آیید، او را به داشتن رفتارهای خشونت آمیز تشویق می کنید. در واقع، در چنین شرایطی بچه ها وسیله مورد نظر را به عنوان پاداشی برای رفتار نادرست خود می پندارند.

5. از تنبیه فیزیکی استفاده نکنید

بعضی از والدین از کتک زدن برای تنبیه فرزندان خود استفاده می نمایند. در واقع، کودکی که تنبیه فیزیکی را تجربه می نماید، به نوعی نسبت به کتک زدن، ضربه زدن و سایر رفتارهای خشونت آمیز اعتقاد پیدا نموده و آن را تنبیهی مناسب در مقابل افرادی می پندارد که رفتار نادرستی داشته اند. در یک کلام می توان گفت که تنبیه فیزیکی بچه ها منجر به تشدید رفتارهای خشونت آمیز آن ها در مقابل سایرین می گردد.

6. رفتار خود را کنترل کنید

چنانچه فرزندتان شاهد بحث ها و اختلاف نظرهای شما با سایر اعضای خانواده باشد و ببیند که اختلافات را به شیوه ای صلح آمیز حل می کنید، از شما الگو گرفته و در هنگام عصبانیت رفتاری مشابه را نشان می دهد. همان طور که می دانید، الگوپذیری بچه ها از رفتار والدین موجب می گردد تا از آنها تقلید نمایند. در نتیجه نحوه کنترل خشم و مهار آن توسط والدین به عنوان رفتاری الگو برای کودک بوده و آن را یاد می گیرد. بنابراین رفتارهای مثبت به منظور کنترل خشم، حفظ آرامش و برطرف مسائل را تمرین کنید تا فرزندانتان نیز از شما یاد گرفته و رفتاری مشابه در هنگام مواجهه با مسائل داشته و بتوانند خشم خود را کنترل نمایند.

7. تفریحات خلاقانه برای کودک خود پیدا کنید

انجام بازی های بچه هاه مانند آب بازی، بالش بازی، بازی با خاک یا سایر کارهایی که فرزندتان از انجام آن ها لذت می برند در دور کردن افکار او از خشم و رفتارهای خشونت آمیز یاری نماینده هستند.

8. با کودک خود مهربان باشید

یکی دیگر از راه های کنترل خشم بچه ها این است که به او و احساساتش اهمیت دهید. به عبارت دیگر، فرزند شما باید بداند که برای والدینش مهم بوده و آنها در شرایط ناامیدنماینده از او حمایت می نمایند. همچنین می توانید کودک خود را در آغوش گرفته و به او بگویید که دوستش دارید که بدین طریق فرزندتان می داند او را با تمام اشتباهاتش پذیرفته و به او عشق می ورزید.

9. الگوهای رفتاری فرزند خود را آنالیز نموده و دلایل عصبانیتش را شناسایی کنید

آیا فرزند شما هر روز صبح و پیش از رفتن به مدرسه رفتار نادرستی داشته و عصبانی می گردد؟ برای برطرف این مشکل و کنترل خشم کودک اتفاقات روتین روزانه و رفتار خود با او را آنالیز کنید. کارهایی که پیش از رفتن به مدرسه انجام می دهد را تقسیم نموده و در زمان مناسب هشدارهای لازم را به او بدهید. برای مثال، زمان حرکت سرویس مدرسه را به او یادآور شده و بگویید که تا 10 دقیقه دیگر باید از خانه خارج شوی. به علاوه، جهت کنترل رفتار خشونت آمیز او می توانید اهدافی را برایش در نظر بگیرید. برای مثال، یکی از اهداف روزانه کودک را به موقع رسیدن به مدرسه مشخص کنید. سپس می توانید فرزندتان را به خاطر رسیدن به اهدافش تشویق کنید.

10. روش های مناسبی برای جایزه دادن به کودک انتخاب کنید

هنگام خرید هدیه برای فرزند خود جنبه مادی یا فیزیکی را مد نظر قرار ندهید. برای مثال، به جای اینکه زمانی اختصاص دهید تا کودکتان با پدر یا مادر خود به بیرون برود، می توانید به همراه همسر و فرزند خود در رستورانی شام بخورید یا به همراه او پس از شام به تماشای فیلم بنشینید.

جمع بندی

در این مقاله، بعضی روش های ساده را به منظور کنترل خشم بچه ها معرفی کردیم و آموختیم که چگونه می توان به او یاری کرد تا در هنگام عصبانیت کنترل بیشتری روی رفتارشان داشته و آرامش خود را حفظ نمایند. همچنین از جمله نکات قابل توجه در این مقاله الگو دریافت بچه ها از والدین بود و همان طور که اشاره کردیم فرزندان آیینه رفتار والدین هستند. به همین دلیل، احتیاج است تا نسبت به واکنش های خود در مقابل عصبانیت و تصمیم گیری در شرایط خشم کنترل بیشتری داشته باشیم تا فرزندانمان از این رفتارها به درستی الگوبرداری نمایند. آیا کودک شما نیز در هنگام خشم کنترلی روی رفتار خود ندارد؟ آیا رفتارهایی جهت کنترل خشم او به کار گرفته اید؟ کارشناسان بخش روانشناسی انگیزه منتظر دریافت دیدگاه ها و تجربیات شما در این خصوص هستند.

منبع: مجله انگیزه

به "10 راه ساده و موثر برای کنترل خشم بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه ساده و موثر برای کنترل خشم بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید