یادداشت، تهدید سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه کره شمالی برای آینده سیاسی ترامپ

به گزارش وبلاگ نیما، توقف دوباره مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی حاکی از رفتار جسورانه کره شمالی و ساختگی بودن پیروزی است که ترامپ وعده آن را به مردم آمریکا داده بود.

یادداشت، تهدید سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه کره شمالی برای آینده سیاسی ترامپ

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نیما، شنبه هفته اخیر می توانست روزی سرنوشت ساز در روابط پیچیده و عجیب کره شمالی و آمریکا لقب بگیرد. پس از سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل مبنی بر این که آمریکا زیر بار هیچ توافق بدی نخواهد رفت طرف کره شمالی نیز بیکار ننشست و با انتقاد از رفتارهای آمریکا گفت: هیچ پیگیری عملی از سوی آمریکا برای اجرای موضوعات توافق شده در نشست های قبلی صورت نگرفته است.

با وجود اظهار نظرات دو طرف که نشان می داد هیچ یک از طرفین دستکم در ظاهر و در مقابل رسانه ها قصد عقب نشینی از اصول از پیش معین شده خود را ندارند، موافقت با جلسه روز شنبه بسیاری را امیدوار نموده که شاید این دیدار به آب شدن یخ روابط واشنگتن - پیونگ یانگ یاری کند. حتی آزمایش جدید موشکی کره شمالی - که یک موشک میان برد با قابلیت پرتاب به وسیله زیردریایی بود - چند ساعت پیش از آغاز جلسه که مسلما بدون هدف انجام نشده و حامل پیغام هایی برای طرف آمریکایی بود نیز نتوانست لبخند نمادین را از روی چهره مقامات آمریکایی پاک کند و آنها با چهره ای مصمم راهی سوئد شدند.

حضور در این نشست به شکلی بود که مخاطب استنباط می کرد دوطرف در نهایت آماده پیشرفت و حرکت به سمت یک توافق واقعی بعد از نشست ناموفق سنگاپور در سال 2018 هستند. اما عصر روز شنبه تمام این امیدها به ناامیدی بدل شد و تیم کره شمالی معتقد بود طرف آمریکایی از نگرش و دیدگاه قدیمی خود دست نکشیده است. سرپرست هیئت مذاکره نماینده کره شمالی در این خصوص گفت: باعث تأسف است که طرف آمریکایی هیچ چیز برای ارائه در مذاکرات نداشت. اکنون مسئولیت ادامه مذاکرات با آمریکایی ها است.

هرچند به نظر می رسد دونالد ترامپ با تاکید بر روی ادامه فشارها بر کره شمالی پیروزی بزرگی را برای خود متصور شده اما اتفاقات اتفاق افتاده در طول دو سال اخیر نشان می دهد که شاید در این سناریو موقعیت شکار و شکارچی تغییر نموده است. رابرت کلی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پوسان کره جنوبی معتقد است کاخ سفید درصورتی که واقعا به دنبال دستاوردی از این مذاکرات است باید برای مصالحه آماده باشد و از مواضع قبلی کوتاه بیاید.

کلی معتقد است: پیروزی که ترامپ مدعی دست یافتن به آن در برابر کره شمالی است، اینکه تمام تسلیحات خود را تسلیم نموده و در عوض آمریکا امتیاز زیادی (به طرف مقابل) تقدیم نکند، یک پیروزی ساختگی است. به نظرم اگر آمریکایی ها به دنبال دستیابی به مقادیر زیادی از تسلیحات هسته ای و موشک های کره شمالی هستند، باید امتیازات قابل توجهی به کره شمالی پیشنهاد نمایند.

به اعتقاد این کارشناس البته پیشنهاد لغو بعضی تحریم ها به تنهایی کافی نیست و واشنگتن باید پیشنهاداتی مانند ورود کره شمالی به نهادهایی مانند صندوق بین المللی پول و یا حتی امضاء یک توافق صلح برای اعلام رسمی خاتمه جنگ در شبه جزیره کره را ارائه دهد.

موضوعی که باید به آن توجه داشت میزان اهمیت سلاح هسته ای برای کره شمالی و حفظ امنیت این کشور در برابر دشمنان احتمالی است. کشور و ملتی که سالها تجربه شکست در مذاکره با قدرتهای غربی را در کارنامه داشته و طی این سالها چنان تحریم هایی را از سر گذرانده که به عنوان منزوی ترین کشور جهان شناخته می گردد مسلما سزاوار چنین شرایطی نیستند اما در عین حال تجربه زیادی در این سالها اندوخته اند. مسلما مقامات پیونگ یانگ به سادگی تحت تاثیر تهدید تحریم های آمریکا قرار نخواهند گرفت.

همزمان بودن آزمایشات موشکی پیونگ یانگ با مذاکرات هسته ای بی دلیل نبوده و می توان این احتمال را بیان کرد که کره شمالی به دنبال امتیاز گیری بیشتر از رئیس جمهوری است که شعار توافق با کره شمالی را سر داده و هرچند به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا وارد خاک کره شمالی شده اما جز تصاویری که ارزش خبری دارند، دستاورد دیگری نصیب شهروندان آمریکایی نشده است.

شان هو محقق موسسه RSIS نیز معتقد است تحولات سیاسی می تواند در مذاکرات آینده هسته ای عاملی تاثیر گذار باشد. این تحولات شامل کمپین انتخاباتی ترامپ در انتخابات 2020 و تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری فعلی آمریکا است؛ عواملی که فشار عمومی علیه جمهوریخواهان را افزایش داده است. هو معتقد است: به نظرم کره شمالی تمام کوشش خود برای اعمال بیشترین فشار را انجام خواهند داد.

البته این فشار یکجانبه نبوده و آمریکا نیز هرچند غیرمستقیم به دنبال تلافی است. روز دوشنبه بود که کره شمالی به فرانسه، بریتانیا و آلمان به دلیل طرح موضوع آزمایشات موشکی پیونگ یانگ در سازمان ملل هشدار داد و تاکید نمود که این اقدام تمایل ما برای دفاع از تمامیت ارضی خود را تشدید می نماید. هرچند این موضوع از ابتدا از طرف آمریکا مطرح نشد اما کیم سونگ، نماینده کره شمالی در سازمان ملل به وبلاگ نیما گفت: ما به خوبی می دانیم که آمریکا پشت حرکات نادرست بریتانیا، فرانسه و آلمان است.

آزمایش موشکی چهارشنبه هفته گذشته مهمترین و تحریک آمیزترین اقدام کره شمالی پس از ازسرگیری مذاکرات با آمریکا در 2018 به شمار می رود و اظهارات نماینده کره شمالی در سازمان ملل توجهات به سمت اقدامات پیونگ یانگ را بر دیگر جلب کرد. وی با انتقاد از تشکیل جلسه سازمان ملل به وبلاگ نیما گفت: لطفا با دقت به کاری که در آینده انجام می دهیم توجه کنید، و این به معنی پرتاب یک موشک دیگر نیست.

اظهارات جسورانه مقامات کره شمالی لزوم آنالیز تاثیر تحریم های سازمان ملل و در راس آن تحریم های آمریکا را دوچندان می نماید. به نظر می رسد سیاستمداران آمریکایی (مخصوصا در دولت ترامپ) هنوز حاضر به درک این واقعیت تلخ نیستند که تحریم های سازمان ملل تاثیرگذاری خود را از دست داده اند. کارشناسان سازمان ملل دیگر همانند گذشته قادر به رصد و گزارش دهی درمورد تحریم ها و ارائه پیشنهاد درمورد بهبود عملکرد تحریم ها نیستند.

فروپاشی نظام تحریم ها علیه کره شمالی این کشور را در موضع قویتری قرار داده و باعث افزایش اهرم فشار پیونگ یانگ در مذاکرات آینده بین آمریکا و کره شمالی خواهد شد. و در نهایت این دولت ترامپ است که مسئول ایجاد شرایط کنونی است؛ رئیس جمهوری که با پیشنهاد مذاکره با کره شمالی باعث خروج این کشور از انزوای سیاسی و دیپلماتیک شد اما سیاست ادامه فشار حداکثری علیه پیونگ یانگ به سلاحی علیه خود ترامپ تبدیل شده که می تواند آینده سیاسی او را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "یادداشت، تهدید سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه کره شمالی برای آینده سیاسی ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، تهدید سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه کره شمالی برای آینده سیاسی ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید