شهری که با توان یابان قهر است

به گزارش وبلاگ نیما، حمید نصرتی قانعی- زنجان ـ خبرنگار:استان زنجان براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیتی در حدود یک میلیون و 57 هزار نفر دارد. طبق همین سرشماری حدود 8/9 درصد جمعیت کل استان بیش از 60 سال دارند.

شهری که با توان یابان قهر است

همچنین در این استان 20 هزار توان یاب در گروه های مختلف وجود دارد که برای تردد روزانه و رسیدگی به امور شخصی زندگی و کاری خود به دریافت خدمات مناسب احتیاج دارند. به رغم همه کوشش ها برای بهبود آمدوشد جامعه هدف سالمندی، توان یابان و جانبازان عزیز در این استان، همچنان ضعف های بزرگی به لحاظ امکانات وجود دارد که احتیاجمند برنامه ریزی و اقدام جدی و فوری است.

  • گام های نخست مناسب سازی معابر

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به وبلاگ نیما اظهار می نماید: 20 هزار نفر توان یاب در استان وجود دارد که باید خدمات مناسب شهری برای آنها فراهم گردد، اما متاسفانه وضعیت در این حوزه مناسب نیست. محمد محمدی با بیان این که جامعه هدف بهزیستی فقط توان یابان نیستند، می گوید: بهزیستی در بعد پیشگیری، توانمندسازی و جامعه پذیری به روش های مختلف به جامعه هدف خدمات ارائه می نماید. وقتی فرد توان یاب توانمند شد باید بتواند در جامعه زندگی کند و از خدمات عمومی آن بهره مند گردد. فرد توان یاب برای دسترسی به این خدمات احتیاجمند امکانات مناسب شهری نظیر راه دسترسی بدون مانع در اماکن عمومی و سایر خدمات است.

وی درباره این که اکنون وضعیت مناسب سازی معابر شهر زنجان چطور است، شرح می دهد: معابر زنجان در یک شب ساخته نشده اند که به همان سرعت هم اصلاح شوند، اما بعضی دستگاه ها برای مناسب سازی معابر کارهایی انجام داده اند. در ارزیابی جشنواره شهید رجایی سال جاری استان نیز بعضی دستگاه های برتر در این حوزه مانند اداره برق، اقتصاد و دارایی و بهزیستی معرفی شدند. بقیه دستگاه ها نیز عملکرد خوب داشتند، اما مناسب نبوده است.

  • نظارت بر اجرای مناسب سازی

مدیرکل بهزیستی استان زنجان می گوید: به منظور بهبود وضعیت موجود با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری برای مهندسان ناظر کلاس های توجیهی برگزار کردیم. اگر ساختمانی مناسب سازی را رعایت نکند، مجوز خاتمه کار شهرداری را دریافت نخواهد کرد. اگر اداره ای به اصلاح معبر برای عبور سهل و آسان توان یابان اقدام نکند، در قانون مناسب سازی معابر مجازات هایی مانند انفصال از خدمت، جریمه و زندان و غیره برای مدیر دستگاه پیش بینی شده است. همچنین مطب پزشکان به خصوص متخصصان ارتوپدی، فیزیوتراپی و سایر مراکز خدمات درمانی باید مناسب سازی شوند در غیر این صورت با خاتمه مجوز بهره برداری پزشکی مجوز آنها تمدید نخواهد شد و باید در مکان جدید با امکانات مناسب مستقر شوند. باید به یاد داشت که بعضی ساختمان ها قدیمی اند و امکان مناسب سازی در آنها وجود ندارد.

وی خاطرنشان می نماید: بعضی اداره ها نیز که امکان نصب امکانات مناسب تردد سهل و آسان توان یابان را ندارند با استقرار میز خدمت در دسترس ترین نقطه آن اداره که مسئله ای برای توان یاب ایحاد نکند شرایط لازم را برای بهره مندی توان یابان از خدمات مناسب تامین نموده اند، اما باید گفت به طور کل مناسب سازی به حد کفایت انجام نشده است. طبق قانون حمایت از حقوق توان یابان، همه ساختمان ها باید مناسب سازی گردد و اگر امکان پذیر نیست، مدیران باید در طبقه همکف مستقر شوند و به مردم خدمات ارائه دهند. محمدی می افزاید: شهرداری زنجان یک دستگاه اتوبوس برای تردد توان یابان مناسب سازی نموده است، اما کافی نیست و باید در همه مسیرها ناوگان شهری این خدمات را به مردم ارائه کند. شهرداری در حوزه بهسازی معابر هم اقدام هایی برای تردد سهل و آسان توان یابان انجام داده است (مبلمان شهری و معابر). در حوزه مناسب سازی شهری کارهای بسیاری در زنجان داریم، اما کارهای خوبی هم در این حوزه صورت گرفته است.

  • معین نقشه راه

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان که سال قبل ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورا را برعهده داشته است، درباره مناسب سازی معابر شهر زنجان به وبلاگ نیما می گوید: در دوره های قبل شورا مناسب سازی در دستور کار بوده است، اما از دوره پنجم شورا با جدیت بیشتری این روند پیگیری شد. حتی برای بهره مندی از دیدگاه توان یابان در این حوزه نیز یک مشاور توان یاب در شورای شهر برای کمیسیون انتخاب شد.

حمیدرضا حمیدی با یادآوری این که از کارکنان اداره راه و شهرسازی است و دغدغه مناسب سازی معابر شهر زنجان را داشته و دارد، می افزاید: در شورا طرحی برای این موضوع مصوب شد که براساس آن بعضی مولفه ها مانند شیب معابر، بریل لاین و غیره در زمان ساماندهی، اصلاح یا ساخت معابر جدیدشهری حتما لحاظ و اجرا گردد. ارتفاع جدول ها برای سهولت تردد توان یابان و سایر شهروندان از 10 سانتی متر بیشتر نگردد. حد فاصل عبور جوی ها هم به پل های مخصوص مجهز شوند و اختلاف ارتفاع معبر به معبر هم بیش از 2 سانتی متر نباشد.

وی با اشاره به این که طول معابر زنجان حدود 910 کیلومتر است، شرح می دهد: پیگیر شدیم که محل های مناسب سازی معابر شهری را با رصد جی آی اس در لایه شهری معین کنیم تا به طور دقیق و معین بعد از این بدانیم در کدام معابر مناسب سازی احتیاج است یا چقدر از معابر فعلی زنجانمناسب سازی شده است. حجم کار در این حوزه زیاد است و باید به مرور اجرا گردد. براساس اولویت ها این طرح ها را اجرا می کنیم. با مراکز خرید عمده هم جلساتی برگزار نموده ایم و 2 مرکز نور و اشراق در زنجان مناسب سازی لازم را انجام داده اند. به سایر مراکز تجاری هم اخطار داده ایم.

  • پیش بینی بودجه

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان بیان می نماید: تا زمانی که لایه جی آی اس معین از وضعیت موجود مناسب سازی شده را در اختیار نداشته باشیم، نمی توانیم به طور دقیق و به درصد اعلام کنیم چه مقدار از معابر شهری زنجان مناسب سازی شده است. حدودا می توان گفت 40 درصد معابر شهر زنجان مناسب سازی شده است. سال قبل برای مناسب سازی معابر زنجان 150 میلیون تومان و سال جاری هم حدود 3 برابر این مبلغ برای مناسب سازی معابر در بودجه شهرداری پیش بینی شده است. حمیدی ادامه می دهد: هر سال برای پیاده روسازی بودجه اختصاص داده می گردد. سال قبل 5/7 میلیارد تومان بود و سال جاری 8 تا 9 میلیارد تومان است. شهرداری یک دستگاه از 110 دستگاه اتوبوس موجود را برای تردد توان یابان مناسب سازی نموده است، اما کافی نیست. با شرکتی برای مناسب سازی اتوبوس ها قرارداد بستیم، اما متاسفانه خلف وعده کرد.

  • مسائل توان یابان برای تردد در شهر

یکی از توان یابان جامعه هدف بهزیستی استان زنجان درباره وضعیت امکانات موجود برای دسترسی سریع و آسان جامعه هدف به امکانات شهری و عمومی به وبلاگ نیما می گوید: یکی از مسائل روشندلان نبود ایمنی کافی در عبور از معابر است. پستی و بلندی در معابر شهر زیاد است و حتی چراغی که در یکی از معابر برای تامین ایمنی عبور روشندلان از خیابان نصب و راه اندازی شده (چهارراه سعدی به سبزه میدان) کارایی کافی ندارد و گویا نیست. این چراغ فقط موسیقی پخش می نماید و روشندلان نمی توانند جهت حرکت خودروها یا وضعیت چراغ را متوجه شوند. این دستگاه باید هوشمند باشد.

رضا عابدینی که از روشندلان است اظهار می نماید: بخش عمده مسیرهای مخصوص روشندلان (بریل لاین) به موانع و عوارض شهری برخورد می نماید و برای این قشر خطرناک است. عرض معابر اشغال شده است یا در این مکان ها دکه وجود دارد یا دست فروشان بساط می نمایند به طور کلی راه عبور روشندلان شهر بی مانع و خطر نیست (چهارراه سعدی به دروازه ارگ). امکانات عمومی مانند بانک ها احتیاج این عزیزان را رفع نمی نماید مثلا شماره خوان بانک گویاست، اما وقتی نوبت روشندلی می گردد چطور باید باجه مورد نظر را برای دریافت خدمات پیدا کند؟

وی با تشکر از یکی از بانک های زنجان که شعبه ای مخصوص روشندلان راه اندازی نموده است، می افزاید: اکثر روشندلان فقط احتیاجمند بهره مندی از این شعبه بانک نیستند و باید از خدمات سایر شعب بانکی نیز استفاده نمایند، از این رو ضرورت دارد همه شعب امکاناتی را برای توان یابان فراهم نمایند. دستگاه های عابربانک گویاست، اما بریل ندارد و توان یاب نمی تواند از آن استفاده کند. کارکنان بانک اجازه ندارند برای توان یابان فرم بانکی پرنمایند و خلاصه تا دلتان بخواهد جامعه توان یابان به خصوص روشندلان استان زنجان برای رسیدگی به امور روزمره زندگی و اداری با مسائلی از این دست مواجهند. توان یابان برای رفت وآمد نیز مسائل بسیاری دارند، چراکه ناوگان عمومی شهر نیز امکانات مناسب برای آنان ندارد.

این روشندل زنجانی ادامه می دهد: یکی از اداره های زنجان فقط یک نیروی روشندل دارد، اما سرویس اختصاصی برای رفت وآمد در اختیار او قرار داده اند. بهزیستی زنجان حدود 20 نفر توان یاب مشغول به کار دارد که هزینه رفت وآمد را خودشان می پردازند و اداره به آنها هزینه رفت وآمد پرداخت نمی نماید. درمانگاه 7 تیر زنجان نوبت رایانه ای می دهد، اما روشندلان نمی توانند از این خدمات بهره مند شوند باید بریل باشد یا میز خدمت این خدمات را به روشندلان و جامعه توان یابی ارائه کند. وضعیت دسترسی توان یابان به خدمات اداره ها نیز تعریفی ندارد. در شهرهایی مانند اصفهان، کرمان، تهران و مشهد کارت بلیت ناوگان شهری به توان یابان ارائه شده است. سال قبل روز عصای سفید مسئولان زنجان هم این قول را دادند اما تاکنون به آن عمل ننموده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "شهری که با توان یابان قهر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری که با توان یابان قهر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید