جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه اول اردیبهشت 1400

به گزارش وبلاگ نیما، شاخص بورس در اولی روز اجرای دامنه نوسان منفی سه درصدی، مثل همواره فرایند نزولی دارد. این بار قرار است شاخص کل سریع تر کاهش پیدا کند. طوری که در 30 دقیقه ابتدای معاملات شاخص کل ریزش شش هزار واحدی را پشت سر گذاشته و تا محدوده یک میلیون و 213 هزار واحد عقب نشینی نموده است. اغلب نماد ها قرمزپوش هستند و در بینشان فملی، فولاد، شپنا، شستا، فارس، شتران و خودرو بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل گذاشته اند. تا اینجای کار شاخص کل 50 صدم درصد و شاخص هم وزن 12 صدم درصد کاهش پیدا نموده اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه اول اردیبهشت 1400

نقشه قرمزرنگ بازار در اولین روز اجرای دامنه نوسان جدید بورس

به گزارش وبلاگ نیما، در ساعات ابتدایی معاملات امروز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه، تنها 16 نماد از بین 210 نماد بورسی معامله شده، سبزپوش هستند و 194 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. در بازار فرابورس هم از بین 121 نماد معامله شده، شاهد کاهش قیمت سهام در 107 نماد هستیم و 14 نماد فرایند صعودی در پیش گرفته اند. موضوعی که نشان می دهد امروز هم مثل روزهای گذشته نه تنها اکثریت بازار فرایند نزولی دارد بلکه تعداد نمادهای سبزرنگ به حدی محدود است که می توان از تک تک آنها اسم برد.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار بعد از یک روز استراحت، دوباره قرمزپوش شده. این بار قیمت سهام شرکت ها به جای دو درصد، سه درصد کاهش پیدا نموده و همچنان شاهد تشکیل صف های فروش سنگین هستیم. در گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF که بیشترین معاملات را به خود اختصاص می دهند، مشتریان دارا یکم همچنان به تغییر فرایند امیدوارند و به همین خاطر به کاهش قیمت کمتر از یک درصد بسنده نموده اند اما پالایش بیش از دو درصد ارزش خود را از دست داده. در گروه بانک ها که دیروز کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته بودند، امروز شاهد تشکیل صف فروش برای وبصادر، معاملات وبملت، وملل و پاسار در نزدیکی قیمت روز گذشته و فرایند نزولی در دیگر نمادهای بانکی هستیم. خودرویی ها طبق معمول در صف فروش قرار دارند و قیمت سهام خودرو، خساپا، خگستر و ... سه درصد کاهش پیدا نموده است. در گروه فلزات اساسی لیدرها یعنی فولاد و فملی حدود یک درصد کاهش قیمت دارند، اما دیگر نمادها مثل ذوب، فاسمین، فایرا و کاوه و ... شاهد تشکیل صف فروش هستیم. فخوز و فنوال از معدود نمادهای سبز فلزی به حساب می آیند. هر چهار پالایشگاه عظیم یعنی شپنا، شتران، شبریز و شبندر در کنار شبهرن شاهد تشکیل صف فروش هستند. شستا خود را در نزدیکی قیمت روز گذشته نگه داشته اما دیگر شرکت های سرمایه گذاری سه درصد ارزش سهامشان را از دست داده اند. دیگر گروه های بازار سرمایه از جمله دارویی ها و محصولات شیمیایی عموما قرمزرنگ و دارای صف فروش هستند. از معدود نمادهای سبز بازار می توان به صبا، معیار، تاصیکو، اپال، ولانا، شفن و جم اشاره نمود.

افزایش دامنه نوسان تاثیری در صف های فروش نداشت

تا انتها معاملات امروز 449 نماد با صف فروش روبرو شدند. این تعداد سهم 76 درصدی از کل بازار سرمایه دارند و مجموع ارزش صف آن ها حدود پنچ هزار و 220 میلیارد تومان بود. این یعنی افزایش یک درصدی دامنه نوسان نه در تعداد و نه در ارزش صف های فروش تغییری ایجاد ننموده است. در بازار امروز 12 نماد با احتساب بازار پایه صف خرید داشتند و ارزش صف آن ها نهایتا 130 میلیارد تومان بود.

غگیلا و شصدف راه خودشان را می فرایند

در بازار قرمزرنگ بورس و فرابورس امروز تنها دو نماد صف خرید داشتند. غگیلا با صف 35 میلیاردی و شصدف با صف 12 میلیاردی مثل همواره راهشان را از راه دیگر نماد های بازار جدا کردند و با کمترین حجم معاملات شاهد تشکیل سنگین ترین صف خرید بودند.

بنو؛ سنگین ترین صف فروش بازار

امروز هزار و 465 نفر از سهامداران بیمه تجارت نو حدود 56 میلیون سهام خود را به ارزش 175 میلیارد تومان به فروش گذاشتند و تا انتها معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. اتفاقی که باعث شد بنو در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار بگیرد. کویر با صف 162 میلیارد تومانی پشت سر او حرکت می نماید و سمگا با صف فروش 82 میلیاردی در رتبه سوم ایستاده است. شپنا، غصینو، کاذر، سنیر، خساپا، ثنوسا، خگستر، غدام، اخابر، فرزین، قثابت و رافزا از دیگر نماد های دارای صف فروش بودند که ارزش صف آن ها به بیش از 40 میلیارد تومان می رسید.

ریزش 12.5 هزار واحدی شاخص کل در اولین روز ماه

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه با ریزش 12 هزار و 527 واحدی به رقم یک میلیون و 207 هزار و 62 واحد رسید. در این روز شاخص کل 1.03 درصد و شاخص هم وزن 37 صدم درصد کاهش داشت. فارس، فولاد، فملی، شستا، شپنا، وغدیر و شتران امروز بیشترین تاثیر را در ریزش بورس داشتند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار در ساعات انتهای بازار امروز نشون می دهد حدود دو سوم معاملات بازار سرمایه به صندوق های ETF اختصاص داشت. در بین آن ها دارا یکم سه درصد و پالایش چهار درصد ارزش خود را از دست دادند و دیگر صندوق های سهامی نیز چندان شرایط مساعدی نداشتند. بانک ها امروز فرایند روز گذشته خود را ادامه ندادند. وبملت، وملل، وپاسار و وکار با قیمت روز گذشته معامله شدند و دیگر نماد ها عموما صف فروش داستند. تقریبا شرایط برای خیلی از گروه های کوچک و عظیم بازار به همین شکل بود. به جز گروه سیمان که امروز انگار با یک انقلاب عظیم روبرو شده باشد، شاهد ریزش شدید قیمت سهام نماد ها بودیم. امروز خیلی از نماد های سیمانی بعد از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف مبنی بر افزایش قیمت سیمان بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شدند و قیمت سهام آن ها تا 67 درصد ریزش داشت! البته ناظر بازار این مدل بازگشایی را تایید نکرد و معاملات خیلی از نماد هایی که ریزش سنگین تجربه نموده بودند، باطل شد.

کاهش دوباره ارزش معاملات روزانه

معامله گران بورس امروز حدود پنج میلیارد و 528 هزار سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 237 هزار معامله به ارزش سه هزار و 902 میلیارد تومان دادوستد کردند. موضوعی که نشان می دهد ارزش معاملات امروز بورس نسبت به روز گذشته حدود هزار میلیارد تومان کاهش داشته است. شستا، وبملت، فملی، وتجارت، فولاد، خودرو و برکت پرتراکنش ترین نماد های بورس و آریا، بگیلان، صبا، شگویا، بپیوند، ذوب و سرچشمه پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه اول اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه اول اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید