افشای نرخ واقعی تورم 98 ، مهریه زبان آماری بانک مرکزی را باز کرد

به گزارش وبلاگ نیما، رئیس کل بانک مرکزی که تحت فشار سازمان برنامه و بودجه حامی مرکز آمار ایران نمی تواند یا نمی خواهد آمارهای رسمی از جمله شاخص رشد اقتصادی را به تفصیل منتشر سازد، از هر فرصتی برای انتشار آمارهای دقیق بانک مرکزی بهره می برد.

افشای نرخ واقعی تورم 98 ، مهریه زبان آماری بانک مرکزی را باز کرد

به گزارش وبلاگ نیما، عبدالناصر همتی که از آبان ماه سال 97 تا به امروز نرخ تورم محاسبه شده بانک مرکزی را تحت فشار سازمان برنامه و بودجه بایگانی کرده، دیروز در نامه ای به رئیس کل قوه قضاییه از نرخ تورم سال 98 پرده برداری کرد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم در پایان سال 97 به 31.2 درصد و در پایان سال گذشته به 41.2 درصد رسیده به این ترتیب حالا مشخص می شود که نرخ تورم محاسبه شده بانک مرکزی با نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران فاصله بسیاری دارد. مرکز آمار ایران نرخ تورم سال گذشته را 34.8 درصد برآورد کرده بود. به نظر می رسد امسال دیگر بانک مرکزی باید به سیاست کج دار و مریز خود پایان دهد و با انتشار منظم آمارها و گزارش های اقتصادی بخشی از اعتماد کارشناسان و اقتصاددانان را به بدنه کارشناسی بانک مرکزی تقویت کند.

به گزارش وبلاگ نیما، پیش از این هم رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت های اینستاگرامی اش به انتشار قطره چکانی شاخص رشد اقتصادی و ارزش افزوده بخش های مختلف اقدام کرده بود؛ او حالا در نامه ای به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه، نه تنها نرخ تورم پارسال را اعلام بلکه جزییات تغییر شاخص تورم را در ماه های پس از سانسور آمارهای بانک مرکزی منتشر کرده است. او در نامه اش نوشته است: نظر به این که بانک مرکزی بر اساس ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی مصوب 1377.02.13 مکلف شده شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را، سالانه برای محاسبه میزان مهریه به وجه رایج، حداکثر تا پایان خردادماه هر سال در اختیار قوه قضائیه قرار دهد و نیز بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره خسارت تأخیر تأدیه چک و همچنین طبق قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به اعلام نرخ تورم به مراجع قضایی و دادگاه ها موظف است، بنابراین به پیوست 2 برگ جدول (شامل اعداد شاخص سالانه برای محاسبه میزان مهریه به وجه رایج و اعداد شاخص ماهانه با هدف محاسبه تأخیر تأدیه) مربوط به سال 1398 و سال های قبل، بر اساس سال پایه (100=1395) برای ملاحظه و ارائه به دستگاه های تابعه ارسال می شود.

  • طعنه به مرکز آمار

نامه همتی دست کم در 2 مورد مشخص به آمارهای مرکز آمار ایران در ارتباط با نرخ تورم طعنه می زند و تاکید دارد ملاک و مرجع رسمی اعلام نرخ تورم هم چنان بانک مرکزی است، هم چنان که پیش از این هم سازمان ملی بهره وری زیر نظر سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود به دلیل منتشر نشدن شاخص های اقتصادی به سنجش شاخص بهره وری قادر نیست. به گزارش وبلاگ نیما، نامه همتی مهر تاییدی است بر این که قوه قضاییه و نهادهای قضایی در مشخص میزان مهریه به وجه رایج و خسارت تاخیر تادیه چک، بر اساس قانون مدنی مصوب مجلس و همچنین مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها به نرخ تورمی بانک مرکزی استناد می کنند.

منبع: همشهری آنلاین

به "افشای نرخ واقعی تورم 98 ، مهریه زبان آماری بانک مرکزی را باز کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای نرخ واقعی تورم 98 ، مهریه زبان آماری بانک مرکزی را باز کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید