یارانه 1000 میلیارد تومانی برای صادرات در بودجه 95

به گزارش وبلاگ نیما، محمود حجتی در نشست آنالیز تجارت ایران و روسیه در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: برای پشتیبانی از محصولات صادراتی بخش کشاورزی براساس پیگیری های وزارت جهادکشاورزی، وزیر صنعت، سازمان توسعه تجارت و شورای عالی صادرات پیش بینی شد که 1000 میلیارد تومان یارانه صادراتی برای پشتیبانی از صادرات در بودجه سال 95 قرار گیرد.

یارانه 1000 میلیارد تومانی برای صادرات در بودجه 95

وزیر جهاد کشاورزی اضافه نمود: تجارت به وسیله ایجاد ارتباط بلندمدت امری مهم برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی است و نگاه ما در این بخش باید مقطعی باشد، زیرا تجارت پیله وری عاقبت مناسبی ندارد و شرایط رقابتی را فراهم نمی نماید، این در حالی است که زمانی که اقدام به صادرات می کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت به نتیجه و سودآوری برسیم بلکه یک افق بلندمدت را باید مدنظر داشت که بازار محصولات کشاورزی روسیه نیز برهمین اساس است.

وی توضیح داد: در گذشته ما به مسائل نرم افزاری و سخت افزاری در ارتباط با صدور کالاهای کشاورزی به روسیه نپرداخته ایم به طوری که زمانی که بنده روی کار آمدم، هیچ موافقت نامه ای برای مبادله کالا به روسیه و تاییدیه ای رد و بدل نشده بود، این در حالی است که ایران از گذشته کالاهایی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وسیله کشورهای اورآسیا به روسیه صادر می نموده که با کاهش قیمت روبل در برابر دلار آن نیز دچار مشکل شد و عملا صادرات غیرمستقیم ما که به وسیله سایر کشورها انجام می شد، بسیار محدود شد.

به گفته حجتی، در سفر پوتین به ایران توافقات مناسبی برای صادرات محصولات ما به این کشور اجرا شده و البته مسائل ریزتر در ارتباط با تعرفه و قرنطینه به دیدارهای بعدی موکول شد، ضمن اینکه براساس پیگیری های اجرا شده در بخش آبزیان، موافقتنامه های بهداشتی اجرا شده و تعرفه آن تقریبا به صفر رسیده است اما هنوز عملکرد مناسبی در صادرات این محصولات نداریم.

وی در خصوص بازار صادراتی محصولات لبنی ایران گفت: بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ایران وجود دارد به طوری که توانسیتم در سال گذشته 600 میلیون دلار محصولات لبنی صادر کنیم، این در حالی است که در خصوص دامپروری نیز برخلاف آنچه بعضی تصور می نمایند واحدهای دامداری ما کور و کچل نیستند به طوری که از لحاظ مشخصات فنی راندمان و کیفیت فراوری علاوه بر اینکه با واحدهای اروپایی برابری می نماید، از بسیاری از آنها بهتر است و قابلیت رقابت دارد.

حجتی با بیان اینکه دامداری های ایران از آمریکا و کانادا قویتر و رقابت پذیرتر هستند، گفت: در حال حاضر به دلیل پس زدگی تقاضا متوقف شده است. بر این اساس، در صنایع لبنیات و طیور امیدواریم که براساس موافقتنامه هایی که امروز و فردا با مقامات روسی به امضا می رسانیم، بتوانیم صادرات خود را به روسیه شروع کنیم.

حجتی درباره نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: براساس مذاکراتی که روزهای اخیر با مقامات روسی در حال جریان است، صادرات ما به این کشور مستقیم یا به وسیله جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام می گردد، البته یکی از راهکارهای ما برای تحقق این مهم صادرات از متن فراوری به جای صادرات از باقیمانده مصرف است که براین اساس، ما اعلام آمادگی می کنیم که بازرگانان احتیاج خود را برای صادرات اعلام نمایند تا ما برای آنها فراوری کنیم.

وی اضافه نمود: براین اساس در یک افق شش ماهه قابلیت فراوری مورد احتیاج صادرنمایندگان را داریم، همچنین که 30 درصد از ظرفیت ما در بخش کشاورزی خالی است. در خصوص مرغ هم باید به این نکته توجه داشت که مصرف مرغ در کشور ما بالاتر از استانداردهای جهانی است اما با این وجود 22 هزار واحد فراوریی در کشور وجود دارد که در صورت تکمیل ظرفیت امکان افزایش فراوری دارد.

حجتی گفت: اغلب این واحدها زنجیرهای فراوری دارند و کشتارگاه ها واحدی فراوری خوراک مرغ نیز در کنار واحدهای مرغداری است. با احداث صدها واحد زنجیره ای در فراوری مرغ، ما توانسته ایم که در این واحده 700 تا 800 تومان هزینه فراوری را کاهش دهیم.

وی در خصوص وضعیت صادرات کشمش ایران گفت: با وجود اینکه ما یکی از قدیمی ترین فراوری نماینده و صادر نماینده این محصول هستیم اما در حال حاضر ترکیه تبدیل به صادرنماینده اصلی این محصول شده است و بورس آن را در شهر ازمیر در اختیار دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "یارانه 1000 میلیارد تومانی برای صادرات در بودجه 95" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه 1000 میلیارد تومانی برای صادرات در بودجه 95"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید