نباید مقررات جشنواره فیلم فجر سلیقه ای باشد

به گزارش وبلاگ نیما، در سال های گذشته جشنواره فیلم فجر، هیچ دو سالی حضور فیلم های مستند و کوتاه مثل هم نبوده؛ نه تعداد و جوایزشان و نه شرایط اکران، حضور و پذیرش. حتی یک سال داوران گفتند ما فیلم های مستند را اصلاً ندیده بودیم. وقتی حرف از آیین نامه می آید منظورمان همین است باید نظم و مقررات و آیین نامه ای برای حضور فیلم های مستند و کوتاه تدوین گردد و تا زمانی که این شرایط روشن نگردد تمام اتفاقات سلیقه ای خواهد بود.

نباید مقررات جشنواره فیلم فجر سلیقه ای باشد

مهدی شامحمدی کارگردان مستند هجده هزارپا که از فیلم های حاضر در جشنواره سی ونهم فجر بوده، در گفت وگو با وبلاگ نیما بیان نمود: با توجه به اتفاقاتی که سال جاری در جشنواره رخ داد و برخوردهای سلیقه ای که با فیلم های مستند و کوتاه شد، علاوه برآنکه در اختتامیه این دوره جشنواره شرکت نخواهم کرد بلکه تا زمانی که آیین نامه تعیین و باثباتی برای حضور آثار مستند در فجر تدوین نگردد در آن حضور نخواهم داد. همه همکارانم را هم دعوت می کنم تا آنها نیز در جشنواره شرکت نکنند.

او ادامه داد: فیلم های سینمای بلند داستانی در ایام جشنواره 90 نمایش داشتند و با تایم های فوق العاده به 110 بار اکران رسیدند و حالا این جشنواره برای فیلم های مستند و کوتاه هیچ زمانی اختصاص ندادند. اصلا نمی توانم این نظریه را قبول کنم که به خاطر شرایط کرونایی اکران فیلم های مستند و کوتاه از جشنواره حذف شد. من کاندید سیمرغم ولی نمی دانم چه اتفاقی در اختتامیه رخ خواهد داد و حتی ممکن است، همه چیز شب اختتامیه تغییر کند.

این کارگردان با اشاره به اینکه دبیر این دوره جشنواره فجر خود سالها در حوزه مستند و مرکز گسترش فعالیت نموده، گفت: در زمان مدیریت ایشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیری جشنواره حقیقت من همواره از عملکرد ایشان حمایت کردم و به نظرم در آن دوره به سینمای مستند خدمت کردند. بنابر این انتظار دیگری از دبیر جشنواره فجر داشتیم. در ابتدا این گونه خودمان را توجیه کردیم که قرار است فیلم ها فقط در برج میلاد نمایش داشته باشند و با توجه به شرایط کرونایی نمایش دیگری وجود نخواهد داشت و تمامی بخش های جنبی جشنواره نیز به نوعی برگزار نخواهد شد اما وقتی تعیین شد فیلم ها در سینماهای سراسر کشور اکران خواهند داشت، دیگر موضوع تغییر کرد. سال های پیش به این گونه رفتارها بی توجهی و کم لطفی می گفتیم اما سال جاری شبیه یک توهین است و آنقدر همکاران ما در حوزه مستند و فیلم کوتاه نجیب هستند که حتی نسبت به نداشتن کارت جشنواره نیز هیچ اعتراضی نکردند.

شامحمدی افزود: نکته ای وجود دارد و آن این است که اگر بخواهیم کاملاً بی طرفانه به ماجرا نگاه کنم و همه گونه های سینما را برابر ببینم اگر قرار باشد مدیومی را از جشنواره فجر حذف کنیم تا خطر ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند، قطعاً سینمای بلند داستانی خواهد بود زیرا مخاطب جشنواره فجر مخاطب سینما رو است که در طول سال تمام فیلم های داستانی را می تواند روی پرده ببیند. اما کدام سالن سینما فیلم کوتاه، انیمیشن یا مستند را در طول سال حاضر است پخش کند؟ دسترسی به فیلم های بلند داستانی و معرفی و پرداختن به آنها در طول سال وجود دارد، اما به این فکر کنید که مثلاً فیلم 18 هزار پا را کجا می خواهید ببینید؟ چهار سال زحمت من دیگر قرار نیست در ایران دیده گردد و عمر فیلم من تمام شد. من با یک اکران آنلاین و دانلود شدن اثرم دیگر هیچ شانسی برای حضور در جشنواره های بعدی نخواهم داشت. همه اینها در حالی است که به گواه آمارهایی که توسط خانه سینما منتشر شده در سالهای اخیر 85درصد جوایز دریافتی بین المللی سینمایی کشور متعلق به سینمای مستند بوده است.

وی اضافه نمود: اگر این اتفاق با سینمای داستانی اتفاق افتاده بود برخورد آنها چه بود؟ کدام یک از بچه های مستند و فیلم کوتاه چیزی گفتند و اعتراضی کردند؟ این اتفاق واقعاً تلخ است. بین همین مستندسازان افراد بسیاری هستند که امکان حضور در مدیوم سینمای بلند را هم دارند اما نگاهشان به سینما به گونه دیگری است به هرحال فیلم کوتاه و مستند عاشقان خودش را دارد. تا چندین سال پیش بخش مستند جشنواره های عظیم جهان یا از دیگر بخشها جدا بود اما چند سالی است که رفته رفته همه به این سمت گرایش پیدا کردند که سینمای مستند را در دل همان بخش اصلی جشنواره مورد آنالیز قرار می دهند. حتی جایزه جشنواره برلین را یک مستندساز دریافت کرد. وقتی می خواهیم سینما را بسنجیم باید همه در یک سطح وجود داشته باشند.

شامحمدی در سرانجام گفت: در سال های گذشته جشنواره فجر، هیچ دو سالی حضور فیلم های مستند و کوتاه مثل هم نبوده است. نه تعداد و جوایزشان و نه شرایط اکران، حضور و پذیرش آن. حتی یک سال داوران گفتند ما فیلم های مستند را اصلاً ندیده بودیم. وقتی حرف از آیین نامه می آید منظورمان همین است باید نظم و مقررات و آیین نامه ای برای حضور فیلم های مستند و کوتاه تدوین گردد و تا زمانی که این شرایط روشن نگردد و ثبات پیدا نکند، تمام اتفاقات سلیقه ای خواهد بود و در هر سال متفاوت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نباید مقررات جشنواره فیلم فجر سلیقه ای باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید مقررات جشنواره فیلم فجر سلیقه ای باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید